خانه / پاسخگویی به دانشجویان / تحلیل تئوری های مدیریت

تحلیل تئوری های مدیریت

تحلیل تئوری های مدیریت

دکترخلیل علی محمدزاده

تصور کنید که در یک نیمسال تحصیلی کل کتاب تئوری های مدیریت در دو جلد قطور را بخواهید خلاصه کنید و کنفرانس دهید و بعد هم باید با دقت در خلاصه ات، ریفرنس متن و آخر کتاب بنویسید. کار نسبتا مفصلی است. اما دانشجویان مگر در یک ترم، فقط همین یک درس را دارند. حداقل چهار درس در هر ترم موجود است و اگر بقیه ی اساتید هم به این منوال عمل کنند، کوهی از کار و تلاش برای دانشجویان ایجاد می شود. ولی عزیزان دانشجو هیچ نگفتند و هر آنچه استاد مقرر کرده بود را به خوبی انجام دادند و برای خود و کلاس شان عزت و افتخار آفریدند.

در آخرین جلسه حق داشتند از استاد بخواهند برای امتحان بخشی از مباحث را حذف کند، لکن چه کنند که استاد اهل حذف و کسر نیست. اما راهنمایی برای امتحان را سخاوتمندانه انجام داد، تا چه پیش آید.

اولین راهنمایی اینکه این روزها مقوله قدرت و وجوه منفی و مثبت آن در برخی سازمان ها خودنمایی می کند. سازمان های مربوط به حوزه ی سلامت هم از این اثرات مستثنی نیستند. خانم کاظمی در اولین جلسات تحلیل تئوری های مدیریت از قدرت و سیاست گفته بود.

دومین راهنمایی این بود که دانشجویان عزیز می دانند که بنده از نظریات خانم ماری پارکرفالت و  آقای چیستر بارنارد به قدر کافی مستفیض هستم و نمی شود از اصول و مبانی، سخن به میان آید و ذکری از آن ها به میان نیآید. به ویژه آنکه در حوزه ی سلامت با متخصصانی کار داریم که به لحاظ فنی چون بسیار فول هستند، جایگاه دستور اداری، خیلی با پرستیژ برخی از آنان جفت و جور نیست. آقای قدری در این رابطه قرار بود مفصل گفت و گو کند که به علت ضیق وقت و فشردگی مطالب، به تلخیص گذشت و باقی ماند برای شما که عمیق مرور کنید.

سومین راهنمایی مربوط به مباحث خانم نبی پور بود. تقسیم کار، محدودیت های آن و این همه تخصص گرایی و فوق تخصصص سازی در حوزه ی پزشکی که اصلش خوب است، ولی زیادیش به فرهنگ سازی برای پزشک خانواده و مراقبت های بهداشتی در جامعه بی اعتنایی می کند و برخی بیماری ها را پنهان می سازد.

راهنمایی چهارم در باره ی ذی نفعان است. خدا رحمت کند فریدمن را که دیدگاهش را در این باره گفت. تا ما دچار سوء مدیریت نشویم. لکن هنوز این مسئله را شاید کامل می خوانیم یا می فهیم، ولی در عمل نقصان داریم. خانم کیمیایی مهر بحث مفصلی را در این خصوص داشتند. به قول علما بحث مفصلی بود، نه!

آقای اکبری در آخرین جلسه از نمادهای مدیریت گفتند. از فرهنگ سازمانی، از سازمان ممتاز و اصلا بدون فرهنگ و سطوح آن مگر سازمان معنا و مفهومی دارد، به ویژه آنکه مدیریت بخواهد در حوزه ی سلامت هنرنمایی کند. این هم راهنمایی پنجم بنده است.

وقتی از ساختارگرایان مدرن بحث می شد. گفتم که قدری سخت است چون هم فلسفی ست و هم روانشناسی را در بر می گیرد. لکن خانم فرخ یار با داستانی که قبلا نیز آن را شنیده بودم، آن را به خوبی توضیح دادند و شاید همه از آن لذت بردند. شاید هم لذتش ماند به تامل بیشتر و صرف زمان زیاده تر در آن، زیرا فهم موضوع دقیق تر از این حرفهاست. حقا شناسایی فرضیه های این مکتب کمی بیشتر صبر و شکیبایی می طلبد.

و نکته ی آخر از راهنمایی ها مربوط به کنفرانس خانم مردانی بود. آنجا که به گروه اندیشی تاخت و بعد از آن استاد دروغ سیزدهی گفت و آن اینکه، “اینجا را رد شوید، به مطالب مهمتر بپردازید. خوشبختانه در سازمان های ما، گروه اندیشی هیچ نیست و بی خودی در مباحثی که نیازمان نیست، متوقف نباشیم”.  البته او یک جمله ی راستی هم گفت. آنجا که اظهار داشت: “گروه اندیشی جاهایی هم با رعایت اصول و قواعدش لازم است”.

جلسه به خوبی پایان یافت و مقرر شد دانشجویان هر آنچه کاشتند، پروردند و برداشت کردند را در سبدی از الیاف کاغذی روز امتحان بار کنند و با خود به جلسه ی امتحان بیاورند. یکی نیست به این استاد بگوید ما که این ها را برایت ایمیل کرده ایم در قالب ورد و پی دی اف. همین کافی نیست؟! که چی؟! پرینت این ها را با خود همراه بکنیم و به جلسه ی امتحان بیاوریم. اصلا اگر به عنوان تقلب ضمیمه ی برگه ی امتحان کردند، ما چه بکنیم؟ به هر حال منطق استاد را معلوم نیست! لکن شرط احترام به استاد این است که بسته ی درخواستی را تقدیم حضورش نمائیم و هر چه را فرماید: جامه ی عمل پوشانیم و بگوئیم، چشم.

به امید دیدار

این مطالب را نیز ببینید!

همایش سلامت، حکمت و حکمرانی

سومین همایش بین المللی سلامت، حکمت و حکمرانی The Third International conference on health, Wisdom & ...

۴ دیدگاه

  1. شیدا مردانی

    با سـلام و احترام
    دلسوزی و تلاش های پیگیر حضرتعالی در آموزش مباحث علمی رشته مدیریت خدمات بهداشتی و درمانی و انتقال تجربیات ارزشمند در کنار برقراری رابطه صمیمی و دوستانه با دانشجویان و ایجاد فضائی دلنشین برای کسب علم و دانش و درک شرایط دانشجویان، حقیقتاً قابل ستایش است.
    اینجانب بر خود وظیفه می دانم از زحمات و خدمات ارزشمند شما استاد گرانقدر تقدیر و تشکر نمایم.
    از خداوند متعال برایتان سلامتی و موفقیت را مسئلت دارم.

  2. ناهید فرخ یار

    سلام وادب حضور استاد دانشمند :
    همه این مطالب شیرین که از ذوق بی نظیر شما برخاست و از ساعت ها تلاش و مطالعه و تحقیق از زبان ما تجلی پیدا کرد یک روی سکه بود. یک روی دیگر سکه مطالب شیوا و عالمانه شما پیرامون هر یک از این مباحث در کلاس بود که بسیار استفاده کردیم و نت برداشتیم. برای تمام آن زحمت ها سپاسگزاریم

  3. سکینه بیگم کاظمی

    عرض سلام و احترام خدمت استاد گرامی
    بقدری جملات قید شده در متن راهنمای آزمون، زیبا و گوشنواز بود من به خودم اجازه ندادم نظری جز تقدیر از استاد بخاطر زحماتشان در طول ترم ابراز نمایم.استاد زحمتکش بسیار سپاسگزارم و همین بس که تلاش مان را باور داشتید پس بی نتیجه نخواهید گذاشت.
    قلم شیوایتان همیشه ماندگار باد

  4. نسيم نبي پور

    با سلام و سپاس فراوان امیدوارم بتوانیم پاسخگوی زحمات شما باشیم .
    نبی پور