خانه / اخبار / بهداشتی درمانی / اهداء جایزه ملی جمعیت ایران

اهداء جایزه ملی جمعیت ایران

اهداء جایزه ملی جمعیت ایران به پنج تن از فعالان عرصه جمعیت کشور
 نخستین جایزه ملی جمعیت ایران جوان بمان به پنج تن از اساتید و فعالان عرصه جمعیت کشور اعطا شد.
دکتر خلیل علی محمدزاده عضو هیئت علمی دانشگاه در دومین همایش ملی چشم انداز جمعیتی ایران در دانشگاه علوم پزشکی تهران، ممیزی بالینی را جزئی از حاکمیت بالینی و یکی از فرایندهای مهم در بهبود کیفیت خدمات بهداشتی و درمانی خواند و گفت: ممیزی بالینی یکی از راههای کنترل تقاضای القایی و یا مصرف غیرضروری در حوزه پزشکی نیز هست.

به گزارش خبرگزاری فارس وی چرخه انجام ممیزی بالینی را شامل بررسی وضع موجود، تعیین و تدوین استانداردها، مقایسه نتایج با استانداردها، انجام مداخله و تغییر عملکرد بر اساس نتایج و همچنین ممیزی مجدد جهت اطمینان ازبهبود عملکرد ذکر کرد و اظهار داشت:  به عنوان مثال وقتی بر اساس داده های دقیق و قابل اعتماد، وضع موجود حاکی از نرخ سزارین در حدود ۶۰ درصد در کشور است، در حالی که میزان مطلوب این عمل جراحی در دنیا بین ۱۰ تا ۱۵ درصد می باشد، ممیزی بالینی حکم می کند که مداخله و تغییر عملکرد مطابق آنچه هم اکنون برنامه ریزی شده، طی چند سال آینده منجر به ترویج هر چه بیشتر زایمان های طبیعی و کاهش سزارین های انتخابی گردد.

وی با اشاره به حیطه های ممیزی اعم از ساختاری، فرایندی و نتیجه اظهار داشت: در ممیزی ساختاری مجموع منابعی که سیستم را قادر به ارائه خدمت یا مراقبت درمانی می‌سازد، مورد توجه قرار می گیرد و در ممیزی فرایندی تمرکزروی خود فرایند ارائه خدمات درمانی – مراقبتی و روش های آن است و در ممیزی نتیجه، تغییرات قابل اندازه گیری در وضعیت سلامت بیمار یا بیماران مدنظر می باشد.

وی افزود: البته در همه ی این مورد اقدامات بایستی از سوی خود واحدهای ارائه کننده خدمت صورت گیرد و نقش ارزیاب خارجی در واقع کمک به تسهیل امور و مرور مراحل کار و روند مستندسازی ها و حرکت به سمت تحقق استانداردهاست.

 رئیس کمیته بهداشت شورای فرهنگی-اجتماعی زنان و خانواده در باره سقط جنین غیرقانونی با تخمین بیش از ۲۲۰ هزار در سال نیز هشدار داد و گفت: همین آمار در سال ۷۹، حدود ۸۰ هزار نفر اعلام می شد. باید در این زمینه برنامه جامعی را با ارائه پیوست های فرهنگی، اقتصادی و فنی به مرحله اجرا درآورد. تا اینکه در این آسیب اجتماعی که عوارض مختلفی از افزایش نازایی گرفته تا معلولیت و بحران های روانی، اخلاقی و اجتماعی و حتی مرگ، به میزان هایبسیار پایین تری برسیم. برای این امر دستگاه های مختلفی باید هماهنگ شده و پای کار بیایند.

این استاد دانشگاه به آمار حدود ۲۰ درصدی ناباروی در بین زوجین ازدواج کرده نیز اشاره نمود و بیان داشت: با افزایش سن ازدواج، میزان ناباروری اولیه به طور محسوس افزایش می یابد.

وی با ذکر این نکته که شایسته است درمان ناباروری در برنامه بهداشت باروری کشور گنجانده شود، گفت: مطالعات انجام یافته، حکایت از آن دارد که استفاده طولانی مدت از روش های پیشگیری از بارداری در چند سال اول ازدواج نیز در افزایش میزان ناباروری اولیه نقش دارد.

دکترخلیل علی محمدزاده برخورد علمی، سنجیده و مبتی بر معیارهای مناسب در کلیه موضوعات مورد اشاره را در میزان باروری جامعه و کیفیت روزهای زندگی مردم دخیل دانست و خاطر نشان ساخت: اعتباربخشی در حیطه های مختلف، مراکز بهداشتی و درمانی را متعهد می سازد که در همه این موارد، هم عملکرد منطبق بر استانداردها و اندیکاسیون ها داشته باشند و هم به سمت جمع آوری درست داده ها و تحلیل جامع یافته ها حرکت کنند و هم در پی ارتقای عملکرد و ملزم به پاسخگویی در مقابل عملکرد باشند.

وی گفت: بخش مهمی از سلامت مادران و پدران و فرزندان آن ها از طریق بهبود مدام کیفیت در چنین روندهایی اتفاق می افتد.

شایان ذکر است که دومین همایش چشم انداز جمعیتی ایران ضمن رصد جمعیت ایران و شاخص های مربوط به آن در حال و آینده، مباحثی چون جنبه های فقهی، حقوقی و اخلاق پزشکی مسئله جمعیت، توبکتومی، وازکتومی، استفاده از روش های کمک باروری و حفظ شرایط باروری، فواید باروری و شیردهی به هنگام و بررسی تطبیقی روندهای جمعیتی در جوامع غربی و ایران با رویکرد سلامت را در کانون توجه خود قرار داده بود.

در این هم اندیشی ملی، متخصصان مختلفی با تخصص های  پزشکی قانونی، زنان و زایمان، ارولوژی، ناباروری، پزشکی اجتماعی و پریناتولوژی در موضوعات مورد اشاره سخنرانی کردند.

در پایان این جلسه نخستین جایزه ملی جمعیت “ایران جوان بمان” به پنج تن از اساتید و فعالان عرصه جمعیت کشور اعطا شد.

 اسامی این عزیزان بدین شرح است:

دکترمحمدجواد محمودی اقتصاددان و صاحب‌نظر در مسائل جمعیتی به علت حضور فعال در همه مراکز دانشگاهی و حوزوی جهت رفع ابهامات و ایجاد فضای گفتمان علمی – پژوهشی، دکترخلیل علی‌ محمدزاده پزشک و استاد دانشگاه و صاحب نظر در مدیریت راهبردی سلامت جمعیت به علت حضور فعال در فضای گفتمانی جامعه، کرسی های آزاداندیشی در دانشگاه ها و نیز عرصه های پژوهشی، حجت‌الاسلام و المسلمین عباس ولدی به علت دارا بودن برنامه‌های ترویجی، تبلیغی و فرهنگ‌سازی در شبکه‌های مختلف سیما،  محسن مقصودی تهیه‌کننده برنامه تلویزیونی ثریا به علت پرداختن به مسائل جمعیتی در برنامه ثریا، دکترطاهره لباف جراح و متخصص زنان و زایمان و نازایی به علت آموزش و ترویج مباحث جمعیتی،  با اهدای تندیس و لوح تقدیر تجلیل شدند.

دومین همایش ملی چشم انداز جمعیتی ایران با تدبیر و همکاری دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی، صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران، سازمان پزشکی قانونی کشور، مرکز پژوهش های علوم انسانی اسلامی صدرا، دانشگاه علوم پزشکی بقیه الله و بنیاد فرهنگی خاتم الاوصیا، در سالروز ابلاغ سیاست های کلی جمعیت توسط مقام معظم رهبری(۳۰ اردیبهشت) که به عنوان “روز ملی جمعیت” پیشنهاد شده است، در دانشگاه علوم پزشکی تهران و با حضور متخصصان حوزه ی علوم پزشکی و صاحب نظران برجسته کشوری برگزار شد.

شایان ذکر است که دکترخلیل علی محمدزاده از سال ۱۳۷۹ تا ۱۳۹۱ معاونت فرهنگی واحد علوم و تحقیقات را عهده دار بود. روابط عمومی واحد علوم و تحقیقات این موفقیت مهم را که حاصل تلاش و پشتکار این استاد دانشگاه است را به جامعه دانشگاهی و ایشان تبریک عرض می نماید.

شنبه ۲ خرداد ۱۳۹۴  ۱۳:۳۶

http://pr.srbiau.ac.ir

این مطالب را نیز ببینید!

همایش سلامت، حکمت و حکمرانی

سومین همایش بین المللی سلامت، حکمت و حکمرانی The Third International conference on health, Wisdom & ...

یک دیدگاه

  1. وحید جعفرلواسانی

    با عرض سلام و خسته نباشید خدمت شما جناب آقای دکتر علی محمدزاده – اهداء جایزه ملی جمعیت ایران را به جنابعالی تبریک عرض مینمایم. انشاالله در بهترین جایگاه های علمی بدرخشید مثل همیشه.