خانه / آموزشی / ارزیابی خدمات بهداشتی و درمانی / سه راهکار اساسی در ارتقای سلامت جامعه

سه راهکار اساسی در ارتقای سلامت جامعه

توانمند سازی: اقداماتی که با مشارکت افراد و گروه های اجتماعی برای افزایش دانش مردم از طریق مشارکت تمام انسان ها و منابع ضروری برای حفظ و ارتقای سلامت مردم انجام می شوند. در برنامه های ارتقای سلامت، هدف تقویت دانش و مهارت های مردم برای پیشگیری از عوامل خطر و تشویق رفتارهای سلامت زا دنبال می شود. این هدف اغلب از راه آموزش سلامت، ارتباطات مناسب و مداخلات موثر و مشارکت همگانی در بین مردم و جوامع انسانی بدست می آید.
ایجاد محیط های حامی سلامت: برای ایجاد و نگهداری محیط های حامی سلامت برنامه های ارتقای سلامت بستر مناسب را آماده می کنند. بستری که در آن، افراد، جامعه و گروه های مختلف دولتی و خصوصی با تهیه زمینه های متنوع فردی، اجتماعی و اقتصادی برای ارتقای سلامت جامعه هماهنگ می شوند. این کار از طریق ایجاد بستر قانونی، مالی، اقتصادی و با فرایندهای سیاستگزاری، قانون گزاری و ارزشیابی در کنار مداخلات سازمانی انجام می شود.
حمایت های همه جانبه برای ایجاد شرایط ضروری سلامت: حمایت های همه جانبه ترکیبی از اقدامات فردی و اجتماعی است که برای ایجاد تعهد و حمایت سیاسی، پذیرش اجتماعی و سیستم های اجتماعی برای هدف یا برنامه خاص سلامت طراحی می شوند. این حمایت ها از طریق بازاریابی اجتماعی، سازماندهی اجتماعی، مشاوره ها و بحث های سیاست گزاران بدست می آید.

http://www.afro.who.int/healthpromotion/strategies.html

این مطالب را نیز ببینید!

چرا بزرگترین طرح نظام سلامت ایران چنین وضعیتی دارد؟

اجرای طرح پزشک خانواده در دو استان زیر ذره بین شورایعالی سازمان چرا بزرگترین طرح ...