خانه / آموزشی / ارزیابی خدمات بهداشتی و درمانی / تقدیر سازمان جهانی بهداشت از ایران

تقدیر سازمان جهانی بهداشت از ایران

مدیر منطقه مدیترانه شرقی سازمان جهانی بهداشت:
ایران در زمینه پوشش بیمه همگانی درمان می‌تواند الگو کشورها شود
اهم سخنان علاء علوان مدیر منطقه مدیترانه ی شرقی سازمان جهانی بهداشت در دیدار با وزیر بهداشت
تقدیر سازمان جهانی بهداشت را به جهت همکاری‌های زیادی که وزارت بهداشت ایران در برنامه‌های مختلف داشته اعلام می‌کنم که نه تنها همکاری‌ها در سطح این کشور بوده بلکه روابط جهانی داشته‌ایم و ایران نقش مهمی در مذاکرات بهداشت جهانی داشته است.

در پنج زمینه بهداشتی با ایران وارد همکاری شده‌ایم این در حالی است که برخی اقدامات وزارت بهداشت مانند پوشش بیمه همگانی مناسب بوده و می‌تواند مدلی برای سایر کشورها باشد.

سازمان جهانی بهداشت موفقیت‌های بزرگ ایران را در دو سال گذشته در اجرای راهبردهای دسترسی بهتر به بیمه همگانی تقدیر می‌کند چرا که موفقیت ایران در دو، سه سال اخیر مدل موفقی در منطقه برای کشورهاست.

اقدامی که وزارت بهداشت ایران برای مردم ضعیف انجام داده اقدامی بزرگ است و در اجرای پوشش بیمه همگانی به عنوان یک پیشرو رفتار کرده و این اقدام فقط در جهت بهبود سیستم‌ها نیست بلکه یک پوشش همگانی است.

علاوه بر اینکه در مورد همکار‌ی‌های مختلف بین وزارت بهداشت و WHO در مورد پیشگیری و کنترل بیماریهای غیرواگیر مانند بیماری‌های قلبی، سرطان‌ها و دیابت نیز بحث شد همچنین در خصوص ساماندهی و پشتیبانی مالی همکاری‌های نزدیکی وجود داشته است و در زمینه امنیت غذایی نیز سعی خواهیم کرد طی دو، سه روز آینده مشارکت‌ها را افزایش دهیم.

در مورد بیماری‌های غیرواگیر بر سه زمینه تأکید داریم موضوع اول نظارت بر بیماری‌ها و عوامل مؤثر بر آن است که در کشورهای منطقه خیلی وجود ندارد این در حالی است که فاکتورهایی برای تشدید این بیماری‌ها وجود دارد.

همچنین در مورد نظارت بر مرگ‌های زودرس در حال مذاکره و همکاری هستیم و در مورد فاکتورهای خطر باید این را در نظر بگیریم که فقط بیماری را کنترل نکنیم بلکه در پیشگیری از آن اقدام کنیم و سیاست‌هایی را در پیش بگیریم که پیشگیرانه باشد.

ایران جزو کشورهایی است که این سیاست‌ها را اجرا کرده مانند برنامه کاهش تزریق انسولین برای مقابله با بیماری‌ دیابت که به خوبی آن را اجرا کرده است. همچنین ایران جزو اولین کشورهایی است که در زمینه بیماری‌های قلبی نتایج خوبی به دست آورده و با اینکه سندی در مورد افزایش بیماری‌ها در این کشور وجود ندارد اما خدمات خوبی داده شده و در عین حال خدمات بهداشتی باید ارتقا یابد.

الوان گفت: در نشست سران سلامت سازمان جهانی بهداشت موفقیت چشمگیر ایران را بیان خواهیم کرد تا از مردم حمایت شود برخی از مشکلات وجود دارد که بسیار هزینه‌بر هستند مثل بیماری‌های غیرواگیر  که سخت و هزینه‌بر هستند و پوشش بیمه همگانی برای قشر فقیر این عواقب را کاهش می‌‌دهد.

ایران یک نمونه است البته فعالیت‌های کشور می‌تواند مدلی برای سایر کشورها باشد و موضوع پوشش بیمه همگانی عالی است و فکر می‌کنیم سایر کشورها باید از آن استفاده کنند.

ملاقاتی در خصوص موضوع عدالت داشته‌ایم که موضوع مهمی است و مؤلفه‌های اجتماعی مؤثر بر سلامت نقش مهمی را ایفا می‌کنند چرا که مشارکت بخش‌های غیربهداشتی را نشان می‌دهد. این عوامل باید مورد رصد قرار گیرند و اگر بخواهیم عوامل ریسک را کاهش دهیم بخش های غیربهداشتی و سلامت از بخش‌های مهم هستند.

 همکاری بسیار نزدیکی با وزارت بهداشت داریم و از ایران به دلیل این تغییرات تشکر می‌کنیم اعتقاد دارم مرحله‌ای که ایران در آن قرار دارد مهم است چرا که تمام سیستم‌های بهداشتی ایران در حال بازبینی است.

سازمان جهانی بهداشت در ۵ زمینه با ایران همکاری مستقیم دارد و در این ملاقات بر آن تأکید شده است؛ موضوع پیشگیری و کنترل بیماری‌های غیرواگیر یکی از این موضوعات است چون ۷۰ درصد عامل مرگ‌ومیر در ایران به این دلیل است.

امنیت بهداشت و سلامت و فراهم کردن زمینه‌های استاندارد آن، استقرار سیستم قدرتمند برای مقابله با بیماری‌های عفونی، ابولا و کرونا، ارائه خدمات بهداشتی به نوزادان و مادران و همچنین در مورد آمادگی اضطراری در واکنش به بحران‌ها از موضوعاتی است که در این زمینه بحث شده است.

ایران نقش مهمی در مقابله با بحران‌های منطقه دارد و در زمینه بهداشت محیط و امنیت غذایی همکاری‌های بسیار نزدیکی خواهیم داشت تا سیاست‌های خوبی در این زمینه مستقر شود و غذاهایی که در مزارع و در منزل به مصرف مردم می‌رسد از امنیت غذایی برخوردار باشد.

www.farsnews.com

این مطالب را نیز ببینید!

پاسخ به سوالات کنفرانس مدیریت سلامت الکترونیک

نمونه سوالات کنفرانس مدیریت سلامت الکترونیک تهران، ۱۳ آذرماه ۱۴۰۲ فرهنگسان علوم پزشکی جمهوری اسلامی ...