خانه / آموزشی / برنامه ریزی و مدیریت استراتژیک / آزمون میان ترم برنامه ریزی و مدیریت استراتژیک

آزمون میان ترم برنامه ریزی و مدیریت استراتژیک

آزمون میان ترم برنامه ریزی و مدیریت استراتژیک

ساعت ۱۶٫۳۰ روز یکشنبه ۱۶ آذرماه ۱۳۹۳

با سلام. لطفا به سوالات زیر، هر کدام در دو خط و بدون کپی پیست از کتاب و جزوه و … ظرف نیم ساعت پاسخ دهید؟ 

ا) وجوه تمایز برنامه ریزی استراتژیک با مدیریت استراتژیک چیست؟

۲) رسالت، دورنما و ارزش ها چه شباهت ها و تمایزاتیبا هم دارند؟ کدام به ترتیب اولویت کمتر قابل تغییر است؟

۳) چرا در کلان قضییه مدیریت سنتی دیگر پاسخگوی اداره ی بازارهای نظام سلامت نیست، و باید مدیریت استراتژیک در دستور کار قرار گیرد؟

۴) یک مثال از قوت، ضعف، فرصت و تهدید، در رابطه با یک بیمارستان خصوصی در تهران، نوشته و توضیحی کوتاهی دهید؟ تا معلوم شود، این واژه ها را فهمیده اید؟

۵) نظرتان را در باره ی این درس و کلاس بنویسید (پاسخ تان به این سوال فقط برای خودم است و انتشار نخواهد یافت)

این مطالب را نیز ببینید!

برنامه تدریس دکترخلیل علی محمدزاده(نیمسال اول ۴۰۳-۱۴۰۲) 

برنامه تدریس استاد دکترخلیل علی محمدزاده  نیمسال اول ۴۰۳-۱۴۰۲: مقطع دکترای تخصصی: اقتصاد بهداشت و ...

۸ دیدگاه

  1. ۱- برنامه ریزی اشتراتژیک در سطح بالای سازمان صورت میگیرد ، تدوین استراتژی در آن صورت میگیرد و در دنیای کسب و کار کاربرد دارد ولی مدیریت استراتزیک در تمام سطوح و دارای مرحله تدوین اجرا و ارزیابی استراتژی است و در دانشگاه ها کاربرد دارد.
    ۲- رسالت در واقع به فلسفه وجودی سازمان در حال حاضر توجه دارد ولی دورنما به آینده واقع کرایانه سازمان و ارزشها به دارایی های باارزش سازمان در حال حاضر و در آینده توجه دارد
    ۳- بازارهای بین المللی بدلیل اینکه دائما در حا حال تغییر میباشد لذا مدیریت سنتی که به صورت ساکن عمل میکند نمی تواند جوابگوی این تغییرات باشد به همین علت از مدیریت استراتژیک برای رسیدن به اهداف سازمان استفاده میشود .
    ۴- قوت یک بیمارستان میتواند رعایت حقوق بیماران به صورت مطلوب باشد ضعف آن عدم توجه به پرسنل غیر پزشک باشد . تهدید آن وجود رقبای قوی در اطراف میباشد و فرصت استقاده از منابع خو بطور صحیح جهت جذب مشتری برای درامد بیشتر بیمارستان میباشد

  2. عطیه حبیبی مقدم

    آزمون خیلی خوب بود

  3. برنامه ریزی استراتژیک در سطح بالای سازمان صورت می گیرد اما در مدیریت استراتژیک در تمامی سطوح اتفاق م افتد مدیریت دارای ۳ مرحله است تدوین ، اجرا و ارزیابی اما برنامه ریزی استراتژیک فقط در تدوین اتفاق می افتد
    ۲- رسالت مههیت اجرایی دارد تابلو راهنماست و ترسیم کننده خط مشی است دورنما اعتبارات و ارزشها را بیان می کند و ایده الی را که سازمان می خواهد را ترسیم می کند و به راحتی قابل تغییر نیست و در سازمانها دورنما و رسالت تغییر می کند اما ارزشها نه
    ۳-زیزا در دنیای رقابتی امروز برای رقابت کردن حتما باید از قبل نقاط ضعف و قوت سازمان و فرصت ها و تهدیدها به درستی بررسی شود و برنامه ریزی لازم با آینده نگری دقیق انجام شود در غیر این صورت ادامه حیات سازمان صورت نمی گیرد
    ۴-نقاط قوت مانند
    • برخورداری از تجهیزات پیشرفته
    • برخورداری از امکانات پاراکلینیکی مناسب

    نقاط ضعف مانند
    • عدم فضای کافی و مناسب بخش ها با توجه به نیاز بیماران

    فرصت ها مانند
    • وجود فضای فیزیکی مناسب و امکان گسترش فضاهای درمانی و پشتیبانی مرکز یهنی با داشتن فضا فرصت ارتقا سازمان هست
    تهدید ها

    • افزایش سطح توقع مشتریان بیمارستان به ویژه بیماران یعنی مشتریان درخواست خدمات با کیفیت بیشتر را دارند

  4. نیلوفر فریدفر

    ۱٫
    برنامه ریزی استراتژیک : در آن فقط تدوین استراتژی صورت می گیرد و اجرا و ارزیابی ندارد و فقط در سطح بالای سازمان است.
    مدیریت استراتژیک:دارای هر ۳ مرحله تدوین و اجرا و ارزیابی استرلتژی است و در تمام سطوح سازمان صورت میگیرد.
    ۲٫
    رسالت سازمان فلسفه وجودی سازمان است که ما کی هستیم و چرا به وجود آمده ایم
    دورنما تصویری از آینده سازمان بوده و یک بیان کلی از اهداف دراز مدت و راهبردی سازمان است یعنی آنچه می خواهیم بشویم
    و ارزشها همان چیز هایی هستند که کارکنان به آن ارج می نهند و برایشان اهمیت قایلند
    رسالت ماهیت اجرایی دارد و غیر قابل تغییر نیست و ترسیم کننده خط مشی ها و جهت گیری هاست ولیکن دورنما عمق دارد و به راحتی قابل تغییر نیست و ارزشها و اعتبارات را بیان می کند.
    به ترتیب اولویت:۱٫دورنما۲٫رسالت ۳٫ارزشها کمتر قابل تغییر است
    ۳٫
    زیرا در سایر روشهای مدیریت و مدیریت سنتی توجه اکید سازمان در درون سازمان است و به خارج سازمان خیلی توجهی ندارد و به جای پیگیری و تاکید بر افکار نو تمرگز بر برنامه های ثابت بوده و در واقع جهت گیری ثابت و ایستا داشته و پویا و متحول نیست و عملکرد سازمان بر اساس تجربه گذشته بوده و مبتنی بر آینده نیست و منطق جزعی نگری به جای کلی نگری حاکم است.
    ۴٫
    قوت:وجود نیروی انسانی کارآزموده و قوی در سازمان که یکی از نقاط قوت بسیار مهم می باشد
    ضعف:کمبود امکانات لازم در سازمان جهت اجرای برنامه های جدید
    فرصت:تنها بیمارستان فوق تخصصی در منطقه
    تهدید:پایین بودن اعتماد مردم منطقه نسبت به عملکرد درمانی درست بیمارستان

  5. عطیه حبیبی مقدم

    جواب سئوال ۱)وجه تمایز مدیریت استراتژیک با برنامه استراتژیک در این می باشد که در برنامه استراتژیک فقط برنامه تدوین و نوشته می شود در صورتیکه در مدیریت استراتژیک برنامه نوشته شده اجرا می گردد

    جواب سوال ۲) رسالت پاسخ به این سئوال ها می باشد ما که هستیم و فلسفه وجودی ما چیست در صورتیکه دورنما پاسخ به این سوال می باشد که ما به کجا می خواهیم برسیم رسالت در واقع حال می باشد و دورنما آینده را نشان می دهد .ارزش ودر واقع باورهای یک سازمان می باشد که کارکنان به ان معتقد می باشند . ان چیزی که تغییر میکند دورنما و یا رسالت سازمان می باشد و ازرشها تغییر کمتر ی دارد و حتی ارزشهای کلیدی تغییر نمی کند.
    جواب سوال ۳) در واقع مدیریت سنتی جوابگو نمی باشد چون نمی توتند یک مدیر سنتی تحلیل محیطی انجام دهد و تهدید ها و فرصت ها را بشناسد و تقاط ضعف و قوت را شناسایی کند و تفکر استراتژیک ندارد و نمی تواند آینده بازار را پیش بینی کند
    جواب سئوال ۴) مثال از قوت یک بیمارستان : مثلا در بیمارستان خصوص تهران بخش گوش و حلق وبینی بسیار قوی کار می کند و پرسنل کارآمد و قوی دارد ولی در مقابل ضعف بیمارستان این است که بخش مراقبت ویژه آن از پرسنال خوبی برخوردار نیست ودر کنار آن بیمارستان مرکز درمانی دیگری است که بخش مراقبت ویژه خوبی دارد و چون این بخش کلیدی می باشد باعث می شود بیماران به بیمارستان کناری سوق داده شوند ( تهدید) مدیر بیمارستان می تواند با استفاده از این مشکل فرصتی را جستجو کرده و بخش مراقبت ویژه خود را قوی کند . مدیران قوی از هر چاله ای چاره ای می آموزد.

  6. سيد علي طباطبايي

    ۱- برنامه ریزی استراتژیک قبل از مدیریت انجام می شود. باید برنام ریزی استراتژیک انجام شود تا بتوان مدیریت یا اجرای استراتژیک داشت.
    ۲- تفاوت در این است که رسالت و ارزشها واقعی هستند و محرکند درعین حال دورنما بعد ایجاد می شود و همه به سوی آن می خواهند بروند. رسالت ارزش دورنما
    ۳- توجه بیش از اندازه به پزشکان همانند دوران قدیم باعث نارضایتی پرسنل داخلی و بالا رفتن میزان ضعف در سازمان می شود که همین امر باعث تضعیف از داخل و عدم پیشرفت است.
    ۴- قوت: زیبایی و تمیزی ظاهر/ ضعف: بالا بودن هزینه درمان/ فرصت: آموزش به بیمارستان های دولتی/ تهدید: بالا رفتن توجهات به بخش دولتی از سوی وزارت بهداشت.

  7. ا) وجوه تمایز برنامه ریزی استراتژیک با مدیریت استراتژیک چیست؟برنامه ریزی استراتژیک در سطح بالای سازمان صورت می گیرد اما در مدیریت استراتژیک در تمام سطوح سازمان اتفاق می افتد. مدیریت استراتژیک دارای ۳ مرحله است تدوین – اجرا و ارزیابی اما در برنامه ریزی استراتژیک فقط تدوین استراتژی اتفاق می افتد. برنامه ریزی در دنیای کسب و کار و و مدیریت در دانشگاهها کاربرد دارد

    ۲) رسالت، دورنما و ارزش ها چه شباهت ها و تمایزاتیبا هم دارند؟ کدام به ترتیب اولویت کمتر قابل تغییر است؟رسالت: ماهیت اجرایی دارد تابلو راهنماست و ترسیم کننده خطی مشی و جهت گیری هاست. دورنما: اعتبارات و ارزشها را بیان می کند و دیدگاهها را معرفی می کندو فلسفه و روح کلیسازمان را. ایده الی را که می خواهیم برسیم را ترسیم می کندو آرمانهای مورد نظر سازمان . و به راحتی قابل تغییر و تبدیل نیست. بسیط و تک جمله ای است عمق دارد.دورنما و رسالت سازمان بر مبنای ارزشها تدوین می یابند در شرایط متغییر آنچه تغییر می کند دور نما و یا رسالت سازمان است نه ارزشهای کلیدی

    ۳) چرا در کلان قضییه مدیریت سنتی دیگر پاسخگوی اداره ی بازارهای نظام سلامت نیست؟در برنامه ریزی سنتی در آن آرمان ها و اهداف تعیین می شوند و در برنامه ریزی استراتژی، استراتژی ها تبیین و تدوین می شوند.

    ۴) یک مثال از قوت، ضعف، فرصت و تهدید، در رابطه با یک بیمارستان خصوصی در تهران، نوشته و توضیحی کوتاهی دهید؟ تا معلوم شود، این واژه ها را فهمیده اید؟قوت تخصص خاص یا پزشک مقیم بیمارستانو یا داشتن قرارداد با بیمه ها – ضعف هزینه زیاد و یا نوبت دهی طولانی برای تخصصی خاص- فرصت: تنها ارائه کننده خدمات درمانی در آن منطقه. تهدید : وجود درمانگاهی دولتی در نزدیکی بیمارستان.

  8. سعيده افشاري

    ۱- مدیریت استراتژیک یک مفهوم کلی است که برنامه ریزی استراتژیک قبل از مدیریت انجام می شود. یعنی مدیریت اجرای استراتژیک برنامه استراتژیک است. باید برنام ریزی استراتژیک انجام شود تا بتوان مدیریت یا اجرای استراتژیک داشت.
    ۲- شباهت رسالت و ارزشها در این است که ثابتند در برنامه استراتژیک و ماهیت دورنما به گونه ای است که ممکن است بسیار به ارزوها نزدیک تر باشد تا به باید ها. در واقع تفاوت این سه در این است که رسالت و ارزشها واقعی هستند و باید باشند حتی اگر جذاب و دوست داشتنی نباشد ولی محرکند د رعین حال دورناما باید جذاب باشد و دوست داشتنی. رسالت کمتر از بقیه و دورنما بیشتر.
    ۳- به علت عدم تعامل نظام بهداشت با محیط بیرونی هود. برای مثال سلامت جامعه در گرو عملکرد صرفا وزارت بهداشت نیست بلکه ارگانهای زیادی با آن در ارتباطند. ولی وزارت بهداشت با مدیریت سنتی و برآورد نکردن و نسنجیدن محیط خارجی خود نمی توان مطلوبیت جامعه را ایجاد کند.
    ۴- قوت: رفتار و منش خوب پرسنل/ ضعف: جهت گیری رفتار با افراد پولدار از سوی پرسنل/ فرصت: امکان بالا بردن تعداد مشتریان با شرکت در طرح تحول نظام سلامت/ تهدید: رایگان شدن درمان در بیمارستان های دولتی با بیمه های خصوصی و تکمیلی در واقع دو مورد اول داخل بیمارستان است که باعث ایجاد سود و زیان می شود. ولی دو مورد بعد از خارج بیمارستان نشأت می گیرد و باعث سود و زیان می شود.