خانه / آموزشی / اقتصاد بهداشت و درمان / گامی در سالم سازی اقتصاد سلامت

گامی در سالم سازی اقتصاد سلامت

کتاب ارزش نسبی خدمات سلامت حاصل ساعت‌ها کار کارشناسی است. لذا با متخلفین چه در بخش دولتی و خصوصی از ۱۵ آبان به بعد به شدت برخورد خواهد شد.

به گزارش خبرگزاری فارس، نشست مشترک وزیر بهداشت با مدیران عامل بیمه مرکزی و شرکت‌های بیمه تجاری، رئیس سازمان نظام پزشکی و نماینده انجمن صنفی بیمارستان‌های خصوصی در راستای اجرای برنامه تحول نظام سلامت و تبیین موضوع ابلاغ «کتاب ارزش نسبی خدمات سلامت» پیش از ظهر امروز در ستاد مرکزی وزارت بهداشت برگزار شد.

سیدحسن هاشمی در این نشست ضمن قدردانی از رئیس جمهور به دلیل در اولویت قرار دادن موضوع سلامت به عنوان مهم‌ترین برنامه‌های دولت و نیز همراهی مجلس در این خصوص، اظهار داشت: طرح تحول نظام سلامت که دولت آن را آغاز کرده است، دارای حلقه‌های متعددی است که بخشی از آن به مرحله اجرا درآمده و بخش‌های دیگر آن در ادامه عمر دولت محقق خواهد شد.

وی گفت: یکی از مراحل طرح تحول نظام سلامت، اجرای کتاب ارزش نسبی خدمات سلامت در قالب اصلاح تعرفه‌هاست.

هاشمی در تشریح گفت: در طول سال‌های گذشته میزان تعرفه‌های پزشکی متناسب با سایر صنوف رشد پیدا نکرده بود و K جراحی سال‌های متمادی ثابت بود این در حالی بود که قیمت ارز ۳ برابر افزایش یافته بود و به همین دلیل شاهد دریافت غیرمتعارف از سوی برخی از پزشکان بودیم.

وزیر بهداشت خاطرنشان کرد: یکی از مهم‌ترین و سخت‌ترین کار دولت در حوزه بهداشت و درمان منطقی کردن تعرفه‌ها بوده است که با اجرای کتاب ارزش نسبی خدمات سلامت، از این پس باید همه با دولت و قانون همراهی کنند و امیدواریم در بازه زمانی مشخص به سمتی پیش برویم که تعرفه‌ها واقعی شوند و برای تحقق این هدف نیازمند یکپارچگی بین دولت و دستگاه‌های وابسته به دولت هستیم.

هاشمی با بیان این که هماهنگی‌های لازم بین وزارت بهداشت با سازمان‌های بیمه‌گر، وزارت اقتصاد و دارایی، سازمان امور مالیاتی و وزارت دادگستری برای اجرایی شدن کتاب ارزش نسبی خدمات سلامت صورت گرفته‌ است، تصریح کرد: از ۱۵ آبان به بعد برخوردهای قانونی با متخلفان به وسیله مکانیزم‌های پیش‌بینی شده صورت خواهد گرفت.

وزیر بهداشت در عین حال گفت: البته امیدوار هستیم فضایی ایجاد شود که هیچ کس مجبور به پرداخت هزینه نباشد و خارج از دایره قانون عمل نکند.

وی یادآور شد: کتاب ارزش نسبی خدمات سلامت محصول ساعت‌ها کار کارشناسی از سوی انجمن‌های علمی، بیمارستان‌های خصوصی و سازمان نظام پزشکی بوده است و وزارت بهداشت نیز بخشی از اعتبارات خود را در این مسیر هزینه کرده است. لذا با متخلفین پس از مهلت ۱٫۵ ماهه چه در بخش خصوصی و چه در بخش دولتی به شدت برخورد خواهد شد و مطمئناً هزینه برای متخلفین بالا خواهد بود و با این اقدام پدیده غیراخلاقی را که جامعه از آن رنج می‌برد، اصلاح خواهیم کرد.

وزیر بهداشت افزود: البته در این مسیر حتماً مشکلاتی خواهیم داشت و در این راه نیاز به اقدامی انقلابی و جهادی داریم.

وزیر بهداشت در ادامه سخنان خود گفت: حق بیمه‌ای که مردم چه در بخش دولتی و چه در بخش خصوصی پرداخت می‌کنند، نسبت به خدماتی که دریافت می‌کنند قابل مقایسه با هیچ جای دنیا نیست.

هاشمی یادآور شد: با اجرای طرح تحول نظام سلامت هزینه‌های درمانی در بخش دولتی در شهرها به کمتر از ۱۰ درصد کاهش یافته است.

وزیر بهداشت در ادامه از مدیران عامل بیمه‌ها خواست با همکاری‌های موثر خود در اجرای هرچه بهتر کتاب ارزش نسبی خدمات سلامت و در جهت رضایتمندی مردم، وزارت بهداشت را همراهی نمایند.

وی یادآور شد: با اجرایی شدن کتاب ارزش نسبی خدمات سلامت و از بین رفتن پدیده زیرمیزی، میزان زیان‌دهی بیمه‌ها نیز کاهش خواهد یافت.

بنابراین گزارش در این نشست هریک از مدیران عامل بیمه‌های تجاری به بیان نقطه‌نظرات خود درخصوص کتاب ارزش نسبی خدمات سلامت پرداختند.

این مطالب را نیز ببینید!

چرا بزرگترین طرح نظام سلامت ایران چنین وضعیتی دارد؟

اجرای طرح پزشک خانواده در دو استان زیر ذره بین شورایعالی سازمان چرا بزرگترین طرح ...