خانه / آموزشی / اقتصاد بهداشت و درمان / دو دیدگاه در باره ی برنامه تحول در سلامت

دو دیدگاه در باره ی برنامه تحول در سلامت

رئیس کمیسیون بهداشت مجلس:

در این برنامه تبعیض فاحش بین گروه‌های پزشکی وجود دارد.

رئیس کمیسیون بهداشت مجلس، گفت: ۴ هزار و ۸۰۰ میلیارد تومان از بخش یارانه‌ها و یک درصد از ارزش افزوده برای حوزه سلامت محقق شده اما فاز سوم اجرای طرح تحول نظام سلامت و اجرای ارزش نسبی خدمات ۱۵۰۰ میلیارد تومان بار مالی دارد.

به گزارش خبرگزاری فارس، حسینعلی شهریاری در اجلاس رؤسای دانشگاه‌ها همزمان با اجرای فاز سوم طرح تحول نظام سلامت، گفت:‌ همیشه گلایه ما این بوده که سلامت جزو اولویت ۱۲ به بعد دولت‌ها بوده و این اولین دولتی است که سلامت را جزو اولویت اول قرار داده است.

وی افزود: زمانی که طرح تمام وقتی تصویب شد باید تعرفه‌ها واقعی دیده می‌شد این اتفاق افتاد اما تبعیض بین پزشک و پیراپزشک ایجاد شد و اکنون بین پرستاری و گروه‌های پزشکی وجود دارد.

شهریاری گفت:‌ تیم درمانی فقط به پزشک محدود نمی‌شود و این در حالی است که بین گروه‌‌های چاقو به دست نیز تبعیض وجود داشت برخی از درآمدها بسیار بالا و برخی درآمدهای پایینی داشتند.

وی گفت: قبل از انقلاب پزشکان رشته‌های داخلی را به خوبی انتخاب می‌کردند اما چون برخی گروه‌های جراحی درآمدهای بی‌حساب و کتاب داشتند فرهنگ آن عوض شد و سعی کردند پزشکان به سمت رشته‌های پردرآمد بروند مثل چشم، ارتوپدی و قلب در نتیجه رشته‌‌های عفونی و روانپزشکی درآمد ناچیزی پیدا کردند و اختلاف طبقاتی ایجاد شد.

رئیس کمیسیون بهداشت مجلس ادامه داد: پزشکان عمومی که ۷۵ درصد جامعه پزشکی را تشکیل ‌می‌دهند درآمدشان ناچیز بود و آمار زیادی وجود دارد که به حرفه‌ای غیرپزشکی مشغول شدند.

شهریاری در رابطه با تأمین منابع مالی طرح تحول نظام سلامت، گفت: ۴ هزار و ۸۰۰ میلیارد تومان از بخش یارانه‌ها و یک درصد از رشد افزوده محقق شده با این حال جای نگرانی وجود دارد چرا که باید راهنما مشخص شوند و عملکرد بیمه پایه و تکمیلی نیز روشن شود.

وی ادامه داد:‌ بسیاری از جراحی‌ها جزو بیمه تکمیلی نیستند و باید مشخص شوند متأسفانه در ارائه بسیاری از خدمات دچار مشکل هستیم و باید نظارت‌ها جدی‌تر شود و هرچند وقت یکبار عملکرد پزشکان رصد شود و بیمه‌ها ببینند که چقدر از خدمات دریافت شده ضروری بوده است.

وی گفت: قصد نداریم بخش خصوصی را تضعیف کنیم چرا که خیلی‌ها به دلایل مختلف نمی‌خواهند به دولتی بیایند و در بخش خصوصی تکریم ارباب رجوع بیشتر است زرق و برق بیشتری دارد و در دولتی کمبود نیروی انسانی به حدی است که از همراه بیمار می‌خواهند کارهای مریضش را انجام دهد که وظیفه‌اش نیست.

شهریاری گفت: این کارها باعث می‌شود درصدی به سمت خصوصی بروند و در قانون برنامه هم پیش‌بینی شده که بسیاری از تصدی‌ها به بخش خصوصی برود البته آنجا هم نظارت باید باشد و بهره‌وری و ارتقا و مدیریت اصلاح شود.

رئیس کمیسیون بهداشت مجلس، گفت:‌ هم‌اکنون کتاب «ارزش نسبی خدمات» یک میلیارد تومان ۵۰۰ میلیون تومان بار مالی دارد و باید دید تا چه زمانی می‌توان این بار مالی را تأمین کرد نباید خوشحال باشیم که آن را از منابع دولت برمی‌داریم چون برداشتن این اعتبارات باعث کاهش اعتبارات دستگاه‌های دیگر می‌شود و نباید توقعاتی برای مردم ایجاد کنیم که شدنی نباشد.

وی گفت:‌ باید از فرصت پیش آمده استفاده کرد این در حالی است که پاراکلینک‌ها دانش پزشکی را فراموش کرده‌ایم و قبل از معاینه وقت گذاشتن برای بیمار MRI و سی‌تی‌اسکن تجویز می‌کنیم که در هیچ کجای دنیا بی‌حساب و کتاب نیست.

رئیس کمیسیون بهداشت مجلس افزود:‌ باید به سمت بهداشت و پیشگیری برویم هرچند که رضایت‌مندی مردم در حوزه درمان به دست می‌آید اما در آینده باید کاری کنیم که گرفتار بیماری‌ها نشوند.

شهریاری تصریح کرد: اگر با پدیده شوم زیرمیزی حساب شده برخورد نشود هرچند که وظیفه داریم بی‌سروصدا با آن برخورد کنیم اما باید در این زمینه کار کرد و تعرفه واقعی خدمات کمک می‌کند تا با این پدیده برخورد درستی داشته و زیرمیزی‌ها کاهش یابد متأسفانه وقتی در تهران رخ می‌دهد در تمام شهرها و روستاهای دیگر نیز می‌رود.

رئیس مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت:
ارزش نسبی خدمات درمانی با سیاست‌های ابلاغی رهبر مطابقت دارد

رئیس مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت گفت: برنامه ارزش نسبی خدمات درمانی در ۳ ماده با سیاست‌های ابلاغی از سوی رهبر مطابقت دارد با این حال باید تمام بندهای این کتاب آسیب‌شناسی شود و مدیریت منابع و نظارت مؤثر انجام شود.

علی‌اکبر ولایتی در اجلاس رؤسای دانشگاه‌ها همزمان با اجرای فاز سوم طرح تحول نظام سلامت، گفت: مردم از وزارت بهداشت در درجه اول توقع درمان دارند و بهداشت را متخصصان و پزشکان متوجه می‌شوند بنابراین هر چقدر روی بهداشت کار کنیم و به درمان نرسیم مردم به رضایت لازم نمی‌رسد.

وی با اشاره به اینکه آمارها نشان می‌‌دهد مردم رضایت حداکثری از طرح تحول سلامت دارند، گفت: نظارت بر سیاست‌های سلامت یکی از مصوباتی است که در کمیسیون نظارت بر مصوبات در مجمع تشخیص دنبال می‌شود.

ولایتی گفت: برنامه ارزش نسبی خدمات در ۳ ماده ارتباط مستقیم با سیاست‌های ابلاغی از سوی رهبر دارد. مدیریت منابع سلامت از طریق نظام بیمه با محوریت وزارت بهداشت در سیاست‌های ابلاغی هم آمده که با ارزش نسبی مطابقت دارد.

وی افزود:‌ نظارت مؤثر بر اجرای بسته‌ها با حذف هزینه‌‌های زائد از تشخیص تا درمان و روزآمد کردن تعرفه‌‌ها از دیگر مواردی است که با سیاست‌های ابلاغی مطابقت دارد.

ولایتی همچنین گفت: خدمات تعریف شده در این کتاب نه تنها باید متناسب با قیمت تمام شده باشد بلکه برای ایجاد انگیزه باید بیش از آن قیمت برای پرداخت در نظر گرفته شود البته باید آسیب‌شناسی به همراه نظارت انجام شود.

رئیس مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت، گفت: متأسفانه مدیریت منابع سلامت از سوی وزارت بهداشت هنوز انجام نشده است و در فاصله کوتاهی بیمه‌های مکمل ممکن است ضرر ببینند بنابراین باید خدمات ستاره‌دار از طریق راهنماهای بالینی تعریف شود.

وی گفت: کتاب «ارزش‌گذاری خدمات» در توسعه عدالت مفید خواهد بود و پایش توسط وزارت بهداشت به مجمع تشخیص مصلحت کمک می‌‌کند.

این مطالب را نیز ببینید!

چرا بزرگترین طرح نظام سلامت ایران چنین وضعیتی دارد؟

اجرای طرح پزشک خانواده در دو استان زیر ذره بین شورایعالی سازمان چرا بزرگترین طرح ...