خانه / آموزشی / نظام بهداشت و درمان تطبیقی دنیا / نظام سلامت افریقای جنوبی

نظام سلامت افریقای جنوبی

نظام سلامت افریقای جنوبی

دکترخلیل علی محمدزاده و محمدرضا طاهایی

افریقای جنوبی در یک نگاه
شعار : اتحاد در تنوع
جمهوری آفریقای جنوبی کشوری در جنوب آفریقا و در سواحل دو اقیانوس اطلس و هند است.
این کشور سه پایتخت متفاوت دارد. قوه مجریه در پرتوریا، پارلمان در کیپ تاون و قوه قضائیه در بلوم فونتین مستقر است. پرجمعیت‌ترین شهر آن نیز ژوهانسبورگ است.
آفریقای جنوبی با کشورهای نامیبیا، بوتسوانا، زیمباوه، موزامبیک، سوازیلند و لسوتو (کشوری که در سرزمین آفریقای جنوبی محصور شده‌است) هم‌مرز است.
آفریقای جنوبی به دو دلیل تکاملی متفاوت را نسبت به دیگر کشورهای آفریقایی تجربه کرده‌است. اول اینکه مهاجرت از اروپا کمی بعد از این‌که شرکت هند شرقی هلند ایستگاهی در مکان امروزی کیپ تاون ایجاد کرد، آغاز شد. دوم اهمیت راهبردی آبراه کیپ است که با بسته شدن کانال سوئز در طی جنگ ۶ روزه بیشتر مسجل شد و همچنین منابع کانی غنی این منطقه باعث اهمیت بیشتر این کشور در میان کشورهای غربی بخصوص در اواخر سده نوزدهم شد که بعدها در دوران جنگ سرد اهمیت بیشتری پیدا کرد. به دلیل مهاجرت آفریقای جنوبی از لحاظ نژادی بسیار متنوع است. بزرگ‌ترین جمعیتهای دورگه و اروپایی و هندی در آفریقا در این کشور مستقر هستند. سیاه‌پوستان آفریقای جنوبی کمتر از ۸۰ درصد جمعیت این کشور را تشکیل می‌دهند.

منازعات نژادی بین اقلیت سفیدپوستان و سیاه پوستان اکثریت در تاریخ و سیاست آفریقای جنوبی نقش مهمی را بازی کرده‌است و به دوره تاریخی آپارتاید در آفریقای جنوبی منجر شده‌است که در سال ۱۹۴۸ توسط حزب ملی آفریقای جنوبی تأسیس شد. اگر چه از قبل جداسازی نژادی در این کشور وجود داشت. قوانینی که آپارتاید را تعریف می‌کردند در سال ۱۹۹۱ به تدریج توسط حزب ملی لغو شدند و این به دلیل منازعات خشونت آمیز بود که شامل تحریم‌های اقتصادی بین‌المللی از سوی جامعه بین‌الملل می‌شد. این منازعات بین اکثریت سیاهپوستان و بسیاری از سفید پوستان، رنگین پوستان و هندیان اتفاق می‌افتاد.
این کشور از معدود کشورهای آفریقایی است که در آن هیچ وقت کودتا نشده و انتخابات منظم در طول یک سده اخیر در آن برگزار شده‌است. با این حال اکثریت سیاهپوستان تا سال ۱۹۹۴ دارای حق رای نبود. این کشور از اعضای بنیان‌گذار اتحادیه آفریقا است و بزرگترین اقتصاد را در میان اعضای آن دارد. سازمان ملل، اتحادیه کشورهای همسود، سازمان تجارت جهانی، صندوق بین‌المللی پول، گروه ۷۷ و گروه ۲۰ از دیگر سازمان‌های بین‌المللی است که آفریقای جنوبی در آن‌ها عضویت دارد.

نظام سیاسی

• نظام سیاسی این کشور دمکراسی پارلمانی است اما برخلاف روش معمول در جمهوری‌های پارلمانی پست ریاست دولت و ریاست کشور در یک رئیس‌جمهور منتخب پارلمان ادغام شده است. پارلمان این کشور از دو مجلس تشکیل می‌شود. مجلس علیا با نام شورای ملی استان‌ها و مجلس سفلی با نام مجمع ملی.
• آفریقای جنوبی ۱۱ زبان رسمی دارد؛ ۹ زبان از زبان‌های آفریقایی خانواده بانتو و دو زبان اروپایی؛ یکی زبان آفریکانس که از هلندی ریشه گرفته و زبان اکثریت سفیدپوستان و دورگه‌های این کشور است و دیگری زبان انگلیسی که در تجارت و عرصه عمومی استفاده زیادی دارد اما فقط پنجمین زبان پرگویشور در خانه‌هاست.
• اغلب از آفریقای جنوبی به‌عنوان ملت رنگین‌کمان یاد می‌کنند، این اصطلاح را اسقف اعظم دسموند توتو خلق کرد و بعدها رئیس‌جمهور آفریقای جنوبی نلسون ماندلا از آن به عنوان استعاره‌ای برای توصیف پیشرفت‌های جدید تنوعات فرهنگی نشات گرفته از ایدئولوژی آپارتاید استفاده کرد. آفریقای جنوبی میزبان جام جهانی ۲۰۱۰ بود و این نخستین بار بود که این تورنمنت در آفریقا برگزار شد.

جغرافیا

. آفریقای جنوبی در جنوبی‌ترین قسمت قاره قرار دارد و دارای خط ساحلی طویلی است که ۲٬۵۰۰ کیلومتر (۱٬۵۵۰ مایل) طول دارد و با مرز دو اقیانوس اطلس و هند ساحل مشترک دارد. مساحت این کشور ۴۷۰٬۹۷۹ مایل مربع یا ۱٬۲۱۹٬۹۱۲ کیلومتر مربع است. این کشور بیست و پنجمین کشور بزرگ دنیا (بعد از مالی) و از لحاظ مساحت با کلمبیا برابر است. نجسوتی در دراکنزبرگ با ۳٬۴۰۸ مایل ارتفاع بلندترین نقطه آفریقای جنوبی است.
آفریقای جنوبی دارای آب و هوای متنوعی است و دارای صحرای خشک مشرف به نامیبیا تا آب و هوای مطبوع نیمه‌استوایش نزدیک مرز موزامبیک است. همچنین دارای پرتگاه کوهستانی به سمت فلات داخلی و فلات مرتفع است اگر چه آفریقای جنوبی نیمه‌خشک محسوب می‌شود ولی تنوع آب و هوایی جالبی به مانند تنوع موقعیت طبیعی خود دارد.
در سمت شرق ساحل جنوبی کشور باران در طول سال به طور یکسان می‌بارد و منطقه‌ای سرسبز را پدید آورده‌است. این منطقه را به نام راه باغ می‌شناسند.
شهرهای مهم: بلوم فونتین (پایتخت قضایی) ،ژوهانسبورگ، دوربا، سووتو ، پورت الیزابت، ساسلبورگ ، ورینیگینگ،ایست لندن
مساحت: ١٢٧٢٠٣٧ کیلومتر مربع
خط ساحلی: ٢٧۹۸کیلومتر
مختصات جغرافیایی: ۲۹۰ درجه جنوبی و۲۴ درجه شرقی
جمعیت : ۵۲۰۰۰۰۰۰

زبان و فرهنگ

• به علت تنوع نژادی در کشور آفریقای جنوبی، فرهنگ ” واحدی ” در این کشور نمی‌توان یافت. امروزه تنوع غذایی در این کشور که متأثر از فرهنگ‌های مختلف حاضر در آن است باعث شده جهانگردان و حتی به سرمایه گذاری در تهیه آن دست بزنند. علاوه بر غذا، موسیقی و رقص هم از نمادهای فرهنگی این کشور هستند.
• سبک غذا در آفریقای جنوبی بسیار وابسته به گوشت است و معمولاً در مجالسی با نام ” برائی (braai) مورد استفاده قرار می‌گیرد..
• اکثریت جمعیت سیاه پوست این کشور هنوز در مناطق روستایی زندگی می‌کنند و از زندگی ساده و فقیرانه‌ای برخوردارند. با این وجود موسیقی، و رقص سنتی توسط همین مردم زنده مانده‌است و هر چه سیاه پوستان شهری و یا غرب زده می‌شوند فرهنگ و سنت شان کمرنگ تر می‌شود.
• آسیایی‌های ساکن آفریقای جنوبی که اغلب از هند به اینجا آمده‌اند فرهنگ، زبان و عقاید مذهبی خود را حفظ کرده‌اند و مسیحی هندو و یا سنی هستند و به انگلیسی صحبت می‌کنند و عده‌ای هم به گوجاراتی و زبان تامیل سخن می‌گویند اغلب هندی‌ها توسط کشتی معروف ترورو (Truro) به عنوان خدمتکاران قرار دادی به ناتال وارد شدند و در مزارع نیشکر به خدمت گرفته شدند چینی‌ها بعد از هندی‌ها در رده دوم مهاجران آفریقای جنوبی قرار دارند و با افزایش مهاجرت از تایوان تعدادشان در حال افزایش است. از آنجا که طبق آپارتاید تایوانی‌ها سفید پوست هستند و نه آسیایی فرهنگشان نیز بیشتر به سفید پوستان شبیه‌است تا به بقیه آسیایی‌های زرد پوست.
جمعیت
• جمعیت کشور : ۵۲۰۰۰۰۰۰
• جمعیت شهری : ۶۲ درصد
• جمعیت روستایی ۳۸ درصد
• نرخ باروری در مناطق شهری : ۲/۴
• نرخ باروری در مناطق روستایی : ۴/۸
• از جمعیت ۵۲ میلیون نفر این کشور ۶۲ درصد زیر ۱۵ سال می باشند.
• دفاع
• خدمت سربازی : ۱ سال (سفیدپوستان).
• آموزش
• میزان باسوادی: سفید پوستان۹۳ %، آسیاییها ۷۱%، رنگین پوستان ۶۲%، سیاهپوستان ۳۲%. سنین تحصیل اجباری: ۷ تا ۱۶ سال (برای کودکان سیاهپوست ۷ تا۱۱ سال).
• بطور متوسط ۸۹ درصد مردم در این کشور با سواد هستند.

اقتصاد

• این کشور بزرگ‌ترین صادر کننده طلا , که معمولا حدود ۴۰% صادرات افریقای جنوبی را تشکیل می‌دهد – در جهان است و از تولید کنندگان عمده اورانیوم، کرومیت، سنگ سرمه، پلاتین و زغال سنگ (که سه چهارم نیاز کشور به انرژی را تأمین می‌کند) است. بخش صنعتی شامل صنایع شیمیایی، غذایی، نساجی، وسایل نقلیه موتوری و مهندسی برق است. کشاورزی و دامداری یک سوم صادرات افریقای جنوبی راتشکیل می‌دهد و تولیدات آن شامل میوه، شراب، پشم و ذرت است. سطح زندگی در این کشور در قاره افریقا بالاترین است ولی توزیع آن میان سفیدپوستان و غیر سفیدپوستان بسیار نابرابر است. انصراف بعضی از سرمایه گذاران خارجی تلاش به سوی خودکفایی را افزایش داده است.
اقتصاد
• – نرخ بیکاری ( ۲۷درصد رسمی و حدود ۴۲ درصد بطور غیر رسمی اعلام شده)
• – میزان جرم و جنایت و نا امنی ( ۶/۲ میلیون حادثه در سال ۲۰۰۳ گزارش شده که شامل ۵۰درصد ، ۱۷ درصد تجاوز به عنف، ۱۷ درصد قتل و بقیه سرقت می باشد)
• – BEE ًقانون تقویت اقتصادی سیاهانً که بلحاظ اعطاء امتیازات ویژه به سیاهان از طرف شرکت های عامل منفی تلقی می شود.
• – عدم ثبات امنیتی در منطقه بخاطر وضعیت سیاسی زیمبابوه
• – و نیز مقررات سخت اقتصادی و مالیات های نسبتاً بالا.
• واحد پول راند (RAND) و برابری آن با دلار حدود ۶٫۵ می باشد ( یک دلار آمریکا = ۶٫۵ راند).
• طی سه سال گذشته ارزش برابری راند در مقابل دلار حدود ۱۰۰ درصد افزایش یافته و از ۱۳ راند در برابر یک دلار آمریکا در دسامبر ۲۰۰۱ به حدود ۵٫۸ راند در برابر یک دلار (دسامبر ۲۰۰۴) افزایش یافته است که این امر (در کنار کاهش ارزش جهانی دلار) موجب افزایش توان اقتصادی کشور شده است.
• – نرخ بیکاری ( ۲۷درصد رسمی و حدود ۴۲ درصد بطور غیر رسمی اعلام شده)
• – میزان جرم و جنایت و نا امنی ( ۶/۲ میلیون حادثه در سال ۲۰۰۳ گزارش شده که شامل ۵۰درصد ، ۱۷ درصد تجاوز به عنف، ۱۷ درصد قتل و بقیه سرقت می باشد)

بیمه و نظام سلامت

بیمه درمانی ملی ( گاهی اوقات بیمه های درمانی رسمی نامیده می شود) بیمه سلامت که بیمه یک جمعیت ملی برای هزینه های مراقبت های بهداشتی و معمولا به عنوان یک برنامه اصلاحات بهداشت و درمان برقرار است . این است که توسط قانون اجرا . این ممکن است توسط بخش دولتی ، بخش خصوصی ، و یا ترکیبی از هر دو اداره می شود. مکانیسم های بودجه با برنامه و کشور خاص متفاوت است.
بیمه ملی یا قانونی سلامت به اجرا دولت و یا مراقبت های بهداشتی دولت تامین مالی برابر است، اما معمولا با قوانین ملی تاسیس شده است.
. در عمل البته، بسیاری از افراد برای استفاده از NHI باید به طرح بیمه بپیوندند. که در آن طرح NHI شامل انتخاب صندوق بیمه های متعدد، نرخ مشارکت ممکن است متفاوت باشد و شخص را انتخاب کند.

• ۵/۵میلیون نفر در افریقای جنوبی مبتلا به ویروس ایدز هستند . این کشور رکورد دار این بیماری در جهان است . ۳۷ درصد مبتلایان دسترسی به داروهای ضدویروسی دارند
• در هر دقیقه یک کودک در اثر بیماری ملاریا در افریقا فوت می کند
• اسهال خونی ، تب تیفوئید ، هپاتیت و سوء تغذیه از مشکلات بهداشتی دیگر در این کشور است.
• بزهکاری ، ناهنجاری های اجتماعی و روسپیگری از مشکلات جامعه افریقای جنوبی است
NHA
ابزار طراحی شده برای کمک به سیاست گذاران در تلاش برای ارزیابی سیستم سلامتی و به منظور بهبود عملکرد نظام سلامت است.
NHA برای نظارت نظام مند، جامع و پایدار از منابع جریان در نظام سلامت کشور برای یک مدت زمان داده شده و منعکس کننده عملکرد اصلی تامین مالی مراقبت های بهداشتی: بسیج منابع و تخصیص، تجمع و بیمه، بابت مراقبت و توزیع منافع.
هزینه های ملی سلامت شامل تمام مصارف برای فعالیت است که هدف اصلی است برای بازگرداندن، بهبود و حفظ سلامت در طول یک مدت زمان مشخص از زمان است.
این هزینه ها می بایست طبقه بندی گردند
طرح طبقه بندی به گونه ای طراحی می شود سازگار با آن الزامات بین المللی، مهمتر از همه، سیستم حسابهای ملی (SNA)، به مقایسه متقابل ملی امکان پذیر است.
طبقه بندی بین المللی را برای حساب های سلامت (ICHA) یک سیستم جامع که طبقه بندی NHA را به چهار بعد است:
منابع تامین مالی (FS)، کمک توسط گروههای مختلف، عوامل مالی (HF) اشخاص که مدیریت هزینه های بهداشتی؛ دهنده هستند (HP) اشخاص که ارائه خدمات مراقبت های بهداشتی و کالا و توابع (HC)، نوع فعالیت های مراقبت های بهداشتی.
علاوه بر این، طبقه بندی هزینه منابع (منابع انسانی، مواد دارویی، سرمایه گذاری و غیره)، گروه های ذینفع، از جمله: بیماری های خاص، اجتماعی و جمعیتی، جغرافیای سیاسی نیز تبدیل شدن به مهم

• . بیمه در این کشور NHI (National Health Insurance) ، بیمه ملی این کشور می باشد. پرداخت دولت برای هزینه های سلامت ۱۲٫۴ درصد می باشد.
• بیمه ها بصورت خصوصی و عمومی در این کشور فعالیت می کنند . ۲۰ درصد جمعیت از سیستم های خصوصی نظام سلامت بهره می برند.
• نظام سلامت در این کشور NHA می باشد . حساب های ملی سلامت برای تمامی بخش های عمومی و خصوصی می باشد
• حسابهای ملی سلامت بر اساس موقعیت جغرافیایی ، شرایط بیماری ها وبیماری های استرات‍ژیک محلی سهمیه بندی می شود.
• این حساب ملی مورد حمایت سازمانهای جهانی بهداشت و دیگر سازمانها می باشد.
• GNP در این کشور Per Capita برابر ۱۱ می باشد. سهم بخش سلامت از GDP در این کشور ۸٫۵ درصد است.
• امید به زندگی برای مردان ۵۷ و برای زنان ۶۰ سال است.
• برای سلامت هر نفر ۴۳۷ دلار هزینه در نظر گرفته شده است.
• میزان مرگ و میر مادران در ۱۰۰ هزار تولد زنده برابر ۴۱۰ می باشد.
• در هر ۱۰۰۰ تولد ، ۶۵ نوزاد فوت میکنند.
• در هر ۱۰۰۰ تولد ، مرگ در ۵ سال اول زندکی برابر ۴۷ می باشد . سوء تغذیه و بیماری های منتقل شده از طریق مادر به کودک عامل اصلی این فوت هاست.
• میزان مرگ و میر بین ۱۵ تا ۶۰ سال مردان : ۴۷۴- زنان : ۴۰۷
• شیوع ایدز در هر ۱۰۰ هزار نفر در مناطق شهری : ۱۱۰۸۷
• شیوع ایدز در هر ۱۰۰ هزار نفر در مناطق روستایی : ۲۷۲۵

• از نظر شاخص HDI این کشور رتبه ۱۲۱ را در ۱۸۶ کشور دارد
• میزان سواد بطور متوسط ۸۹ درصد می باشد.
• میزان دسترسی مردم به آب آشامیدنی ۹۱ درصد می باشد.
• ۱۴ درصد مردم دسترسی به تسهیلات بهداشتی دارند.
• ۶۷ درصد مرگ و میرها در اثر بیماری های عفونی ، مادرزادی ، سوء تغذیه و ناهنجاری های اجتماعی است.
• در هر ۱۰ هزار نفر در شهر ۶/۷ و در روستا ۵/۲ نفر پزشک وجود دارد.
• ۷۹ درصد پزشکان در بخش خصوصی کار می کنند.
• ساختار بهداشت و درمان در این کشور شامل وزارت بهداشت و دپارتمانهای اصلی آن شامل بیماری های عفونی خاص- بیماری های روانی – بیماری های مربوط به دام ها می باشد.
• بیمارستانهای اصلی وزارت بهداشت افریقای جنوبی در سه شهر پروتوریا ، کیپ تاون و بلومفنین واقع شده اند
• علاوه بر وزارت بهداشت دفاتر سازمان بهداشت جهانی و بانک جهانی نیز در این کشورفعال می باشند
• تشکیلات و گروههای NGO نیز در کتار وزارت بهداشت این کشور فعالیت می نمایند
• بیمارستان های وزارت بهداشت در ۳ شهر بزرگ آن است
• مراکز بهداشت حرفه ای افریقای جنوبی ۵ مرکز است که وابسته به وزارت بهداشت است
• کلینیک های وزارت بهداشت ۴۲ مرکز و ۲۸ مرکز بهاشت در افریقای جنوبی فعالیت می کند
• Sickbays ها در افریقا ۳۶ مرکز می باشد

• با توجه به وضعیت نا مناسب این کشور در شاخص های بهداشتی کشورهای مختلف کمک های بشر دوستانه به این کشور می کنند. سازمان جهانی بهداشت نیز برنامه های متعددی در این کشور داشته است .
• هلال احمر ایران نیز خدمات قابل توجهی در بخش های روستایی ارائه داده است.

منابع : who – South Africa Health Military

این مطالب را نیز ببینید!

قابل توجه دانشجویان؛ آدرس دهی دکترخلیل علی محمدزاده در مقالات

قابل توجه دانشجویان و همکاران: شیوه آدرس دهی در مقالات دانشگاهی به فارسی و انگلیسی، ...