خانه / آموزشی / اقتصاد بهداشت و درمان / سهم سلامت از بودجه ی سال آینده ۱۵درصد شد

سهم سلامت از بودجه ی سال آینده ۱۵درصد شد

عضو کمیسیون بهداشت مجلس گفت: در قانون بودجه سال آینده سهم سلامت از کل بودجه از ۱۲ درصد به ۱۵درصد افزایش یافته، ۳ هزار میلیارد تومان اعتبار جدید برای پوشش بیمه‌ای افراد نیازمند و حاشیه نشین اختصاص یافته و ۴۸۰۰ میلیارد تومان از هدفمندی یارانه‌ها نیز در اختیار وزارت بهداشت قرار می گیرد.

به گزارش خبرنگار بهداشت و درمان فارس، مسعود پزشکیان، در حاشیه دومین کنگره مشترک قلب و عروق ایران در سالن اجلاس سران در جمع خبرنگاران افزود: سهم سلامت از کل بودجه در بودجه سال آینده از ۱۲ درصد به حدود ۱۵ درصد افزایش داشته و ۳ درصد رشد کرده است.

وی گفت: علاوه بر آن ۳ هزار میلیارد تومان نیز از اعتبار مالیات بر ارزش افزوده نیز قرار است برای پوشش بیمه‌ای و کمک به سلامت ساکنان شهرهای زیر ۲۰ هزار نفر و کسانی که فقیر هستند و درحاشیه شهرها زندگی می‌کنند، اختصاص یابد.

وی گفت: علاوه بر آن نزدیک به ۵ هزار میلیارد تومان و دقیقاً ۴۸۰۰ میلیارد تومان از محل هدفمندی یارانه ها برای کمک به بیماران صعب العلاج و نیازمند در اختیار وزارت بهداشت قرار می‌گیرد که اگر دولت همه این موارد را اجرا کند، گشایش بزرگی برای تأمین خدمات سلامت به مردم به خصوص پاسخگویی به نیازمندان و فقرا خواهد بود.

عضو کمیسیون بهداشت و درمان ادامه داد: ما در مجلس خودمان را مکلف می‌دانیم که اجرای این موارد را پیگیری و بر آن نظارت کنیم. متأسفانه در دولت گذشته مصوباتی شبیه این موارد را داشتیم اما دولت قبلی خودش را پایبند به قانون نمی‌دانست.

وی افزود: در دولت قبل ۲۶ هزار میلیارد تومان از محل اجرای قانون هدفمندی یارانه‌ها درآمد ایجاد شده بود اما دولت ۴۲ هزار میلیارد تومان یارانه نقدی به مردم می‌داد، یعنی دیگر پولی نمی‌ماند که به جای دیگری برسد.

پزشکیان گفت: اما در دولت جدید مسئولان تعهد کرده‌اند که به قانون پایبند باشند، دلیلی ندارد افرادی که درآمد بالای ۵ میلیون یا ۱۰ میلیون تومان دارند، از یارانه‌ها استفاده کنند، هدفمندی یارانه ها یعنی اینکه از افرادی مثل من که توان و پول دارم بگیرند و به افرادی که نیازمند و گرفتار هستند بدهند. نه اینکه دولت بیاند به من که گرفتار نیستم یارانه بدهد.

وی افزود: اگر دولت می‌خواهد، هدفمندی یارانه‌ها را اجرا کند باید دست کسانی را بگیرد که در این سرزمین و مملکت زندگی می‌کنند اما آدمی ندارند که از حقشان دفاع کند، کسانی که چشم ها آنها را نمی‌بیند و آدمها آنها را به حساب نمی‌آورند، حاکمیت باید آنها را ببیند و به حساب بیاورد.

وزیر اسبق بهداشت ادامه داد: نباید این طور باشد که فقط آدمهایی را ببینیم که پول دارند،آدم و آشنا و شهرت دارند و قدرت و توان این را دارند که حقشان را بگیرند، آنها خودشان خود به خود دیده می‌شوند و اگر کسی آنها نبیند، خودشان را در چشم‌ها می کنند.

پزشکیان گفت:‌ طبق قانون هر کس خلاف کرد باید با او برخورد شود، حضرت علی(ع) در خطبه‌ای فرموده است که روزی می رسد که منکر، معروف و معروف منکر می شود، الان کسی که خلاف می‌کند با صدای بلند می گوید چرا می گویید من خلاف می‌کنم.

وزیر اسبق بهداشت ادامه داد: آیا این درست است، از کسانی که قدرت پرداخت ندارند، این طوری پول بگیریم. که کسانی دار و ندار و خانه شان را بفروشند تا برای خدمت یک پزشک که چند دقیقه طول می‌کشد، هزینه کنند، آیا این درست است که همه ما این طوری خلاف می‌کنیم.

وی گفت: همه آنهایی که در این مملکت زندگی می‌کنند و می‌خواهند که مملکت درست شود، باید بپذیرند که قانون اجرا شود، قانون بد از بی قانونی بهتر است، بی قانونی یعنی هرج و مرج یعنی اینکه هر کس هر جا می تواند فرد دیگری را بچاپد.

عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس در پاسخ به این پرسش  که آیا اعلام اسامی پزشکان کار درستی بود و چه روشی برای رفع این پدیده باید اجرا شود اضافه کرد: این را از کسانی که مجری هستند بپرسید، که چرا محکم روی قانون نمی‌ایستند و اجرا نمی‌کنند، اگر آنها که در سیستم هستند تعرفه‌ها را اجرا نمی‌کنند، دیگر از چه کسی انتظار دارید،‌قانون را اجرا کند.

وی گفت: چرا وقتی تعرفه فلان خدمت پزشکی ۱۰ تومان است، دستگاهها می‌روند همان خدمت را با عده‌ای قرارداد می بنند که با ۱۰۰ تومان ارائه شود، اگر قیمتش ۱۰۰ تومان است برای همه باید ۱۰۰ تومان باشد در غیر این صورت نظر من این است که باید با همه بر اساس عدالت رفتار کنیم. چرا باید در این سیستم کسی که می‌خواهد درست کار کند باید محکوم باشد و از افرادی که تخلف می کنند، دفاع می شود.

این مطالب را نیز ببینید!

چرا بزرگترین طرح نظام سلامت ایران چنین وضعیتی دارد؟

اجرای طرح پزشک خانواده در دو استان زیر ذره بین شورایعالی سازمان چرا بزرگترین طرح ...