خانه / اخبار / کلاسی / بهترین کشورها در نظام بهداشت و درمان عمومی اروپا

بهترین کشورها در نظام بهداشت و درمان عمومی اروپا

نتایج پژوهشی که بر روی کیفیت نظام بهداشت و درمان عمومی Health Care در ۳۵ کشور اروپایی در سال ۲۰۱۳ میلادی صورت گرفته است،کشورهای “هلند،سوئیس،ایسلند،دانمارک و نروژ” را در صدر ۵ کشور اروپایی برخوردار از بهترین نظام بهداشت و درمان عمومی در اروپا قرار داده است.

علیرغم انتظارات عمومی از سوئد،نظام بهداشت و درمان عمومی در کشور سوئد در جایگاه یازدهم این فهرست پس از کشورهای آلمان،فرانسه و فنلاند قرار دارد که بدترین جایگاه ممکن در بین کشورهای نوردیک یا شمال اروپا را نشان می دهد. این در حالی ست که در رده بندی سال پیش،سوئد در جایگاه ششم فهرست قرار داشت.

در این پژوهش شاخص های مختلفی برای ارزیابی نظام بهداشت و درمان عمومی کشورها مورد نظر قرار گرفته است که از مهمترین آنها می توان به حقوق بیماران در برخورداری از خدمات بهداشتی و درمانی مناسب و آسان، دسترسی آسان به پزشک،مدت انتظار بیماران برای دریافت خدمات درمانی عمومی و همچنین دریافت خدمات تخصصی پزشکی از جمله انجام جراحی،آزمایشات،سی تی اسکن و غیره،سطح برخورداری سالمندان و بازنشستگان از خدمات درمانی عمومی،واکسیناسیون کودکان،امکانات دارویی و سطح دسترسی بیماران به داروهای معمول و خاص و بسیاری از شاخص های دیگر اشاره کرد.

هرچند سوئد در شاخص “تلفات ناشی از بیماری ها و انجام خدمات پیشگیرانه” بهترین امتیاز را در بین کشورهای اروپایی کسب نمود اما در شاخص “مدت انتظار بیماران برای دریافت خدمات بهداشتی و درمانی” “سوئد” به همراه کشورهای “لتونی” و “صربستان” بدترین امتیاز ممکن را کسب نمود.در این زمینه “سوئیس” بهترین امتیاز ممکن را بدست آورد.

داشتن یکی از بالاترین میزان های سقط جنین در اروپا یکی دیگر از دلایل افت سوئد در رده بندی امتیازات بوده است. همچنین،کشورهایی مثل مالت،لهستان،ایرلند و قبرس که در آنها سقط جنین غیرقانویست نیز در ارزیابی ها امتیازهای منفی مشابهی را دریافت کرده اند.

این مطالب را نیز ببینید!

سمینار مدیریت + زمان بندی

بسمه تعالی سمینار مدیریت + زمان بندی دانشجویان رشته مدیریت خدمات بهداشتی و درمانی مقطع ...