خانه / اخبار / بهداشتی درمانی / مدیریت دوره ی سالمندی

مدیریت دوره ی سالمندی

راه‌های پیشگیری از بیماری‌های در کمین سالمندان

تعریف:

دوره سالمندی بر اساس منابع علمی به دوران زندگی بعد از ۶۰ سالگی اطلاق می شود.

اهمیت بحث:

در خصوص اهمیت بحث چند نکته لازم به ذکر است

۱ـ روز جهانی سالمند : اول اکتبر هر سال از سوی سازمان جهانی بهداشت به عنوان روز جهانی سالمند معرفی شده است.

۲ـ اهمیت سالمندی بر مبنای اخلاقی، علمی، اقتصادی و اجتماعی

در آموزه های دینی، احترام به والدین و افراد مسن و احترام به پیشکسوتان توصیه می شود.علمی از این نظر که ارائه خدمات پیشگیری به افراد مسن نظر به اینکه این افراد در معرض آسیب های جدی قرار دارند از بروز بیماری های سخت و پرهزینه پیشگیری می کند. در صورت بستری شدن این افراد در بیمارستان علاوه بر اشغال تخت های بیمارستان زمینه عوارض داروئی، زخم بستر و عفونت بیمارستانی افزایش می یابد که زیان های اقتصادی، اجتماعی و بهداشتی به خانواده و جامعه وارد می کند.

۳ـ روند پیری و سالمند سالم: میان سالی آخرین دوره از دوران زندگی سالم نیست.در مقابل روند پیری نمی‌توان ایستاد اما می‌توان سلامت جسمی را حفظ کرد.بعبارتی بهتر خود سالمندی به تنهایی بیماری نیست.

۴ـ جمعیت پیر و عوارض آن: ارتقای سلامت و رعایت موارد بهداشتی در جوامع سبب شده است تا امید به زندگی بالا رود و به میزان جمعیت پیر کشورها افزوده شود که این امر نیز لزوم توجه به این دسته افراد در جوامع را بیش از پیش ضروری ساخته است.ا

اما همین روند توسعه جوامع که باعث طول عمر بیشتر افراد شده همزمان عوارضی را نیز به همراه داشته و آن یکجانشینی و تحرک کمتر و در معرض آلودگی زیست‌محیطی قرار گرفتن است.همین امر باعث افزایش میزان بیماری‌های غیرواگیر در افراد مسن شده است. بعنوان مثال سکته قلبی در افراد مسن نسبتا شایع است

بسیاری از اختلالاتی که در سالمندان منجر به عوارض و اثرات گاها غیر قابل جبران می شود، اگر به هنگام و درست تشخیص داده شوند براحتی قابل پیشگیری هستند و این امر اهمیت آزمایشات دوره ای را در دوران سالمندی گوشزد می کند..سالمندی جدای از سایر مراحل زندگی نیست.برای سلامتی در سالمندی باید از دوران جلوتر بفکر باشیم

۵ـ نداشتن علائم بیماری به معنی نداشتن بیماری نیست.

«همیشه آنچه نمی دانیم بر سرمان می آید» البته اگر این جمله درباره مسائل عادی باشد، چندان مساله مهمی نیست ولی در مورد سلامت مهم است.
بعضی بیماری های تهدیدکننده حیات با علایم کمی همراهند و در حالی که شما به ظاهر مشکلی ندارید و احساس سلامت می کنید، به این بیماری ها مبتلا هستید و خبر ندارید. پس بدانیم که نداشتن علائم بیماری به معنی نداشتن بیماری نیست.
البته تشخیص و شناسایی بموقع و زودهنگام این بیماری ها خطر عوارض و مشکلات بعدی را بشدت کاهش می دهند. اما مسئله مهم دراین میان این است که آنها شاید به درستی ندانند از چه راه‌هایی باید تلاش‌های خود را آغاز کنند.

۶- ورزش و تغذیه مناسب و چکاپ، ازجمله مواردی است که باید برای جلوگیری از ابتلای افراد مسن به بیماری‌های سن پیری رعایت کرد.

ورزش:

بهترین ساعت برای ورزش سالمندان، ۱۰ صبح تا ۱۷ عصر است

نرمش – ورزش های هوازی و قدرتی باید در برنامه های ورزشی سالمندان مد نظر باشد

سالمندان باید ورزش های هوازی داشته باشند.حداقل سه روز در هفته به مدت ۳۰ دقیقه ورزش هوازی انجام دهند.

درکنار ورزش هوازی، باید برنامه ورزش قدرتی را حداقل دو جلسه در هفته و یک برنامه انعطاف پذیری قبل و بعد از حرکات ورزشی داشته باشند.

آمادگی قلبی و ریوی، نگه داری و بهبود قدرت عضلانی، انعطاف پذیری و استقامت از اهداف انجام حرکات ورزشی در سالمندان است.

با توجه به اینکه بیشتر سالمندان در این دوران با مشکلات عروق قلبی و عروق محیطی روبرو هستند بنابراین برای انجام برنامه ورزشی سالمند باید برنامه ریزی بر اساس شرایط وی کرد. قبل از شروع برنامه های ورزشی بررسی پزشکی و نوار فلب و …. لازم است.

سالمندان ورزش را در محیط بسته انجام دهند،

کفپوش سالن ورزشی به گونه ای باشد که تعادل آنها را دچار اختلال نکند

در زمان ورزش کردن لباس و کفش مناسب استفاده کنند.

در مدت زمان انجام حرکات ورزشی هر نیم ساعت مایعات را مصرف کنند و پس از پایان تمرینات ورزشی نیز مصرف مایعات را ادامه دهند.

ـ تغذیه

یک دندان مصنوعی مناسب میتواند کمک شایانی به بهبود وضعیت صورت، تکلم و غذا خوردن کرده و بتواند غذاها را خوب بجود، به جای میوه تازه از آب میوه و میوه نرم شده و کمپوت استفاده کند ، به جای سبزی خام از آب سبزیجات (آب هویج) و سبزی پخته و له شده استفاده کند.

غذاهای غیر مجاز برای سالمندان عبارتند از غذاهای چرب و سرخ شده، سس ها، تخم مرغ نیمرو، حبوبات کم پخته شده، سبزی های نفاخ، پیاز، تربچه، کلم، خربزه.

غذاهای مجاز : استفاده از گوشت کم چرب شامل: ماهی، مرغ بدون پوست، گوشت گوساله تازه به صورت خورشتی توصیه میشود.همچنین با توجه به مشکل یبوست در سالمندان مصرف کافی مایعات و مواد پر فیبر نظیرنان سبوس دار، سبزیجات ومیوه هایی مثل گلابی، الو، زردآلو اهمیت دارد.

ـ سایر عوامل موثر در سلامت سالمندان

عوامل قابل کنترل یا غیر قابل کنترلی در طول زندگی به سلامت جسمی و روانی در اواخر عمر کمک ‌می‌کنند، عوامل قابل کنترل شامل عادت‌های مربوط به سلامتی، راهبردهای کنار آمدن، ثبات زناشویی و سال‌های تحصیلات هستند و عوامل غیر قابل کنترل شامل جایگاه اجتماعی- اقتصادی والدین، صمیمیت خانوادگی در کودکی، سلامت جسمانی اولیه و عمر طولانی اعضای خانواده است.

ـ آزمون‌های غربالگری در سالمندان
با انجام آزمون‌های غربالگری ما قادر خواهیم بود بیماری را خیلی زودتر تشخیص دهیم قبل از اینکه علایم و نشانه های آن آشکار شوند. در این صورت درمان بیماری‌ها هم آسان‌تر خواهد بود

آزمایشات دوره ای و نیاز به انجام آنها بر اساس سن، جنس و سابقه خانوادگی بیماریها عوامل خطر و…..تعیین می شود

در خصوص تدوین پروتکل های غربالگری نکاتی وجود دارد که لازم به ذکر است:

اولا در مورد این پروتکل ها توافق کلی میان متخصصان وجود ندارد. از طرف دیگر باید توجه داشت که برای هر سن خاصی تست خاصی داریم.

ثانیاً پروتکل‌های غربالگری تدوین شده از کشورهای دیگر است. مثل غربالگری و تست ماموگرافی و خیلی از تست‌های دیگر.فلذا بومی سازی باید در این خصوص انجام گرفته و بر حسب شرایط خاص داخلی پروتکل ها را تغییر داتد.

گران بودن تست‌ه نکته دیگری است که در درخواست غربالگری از سوی پزشکان باید مد نظر قرار گیرد.ا.

در اینجا لازم است به معنای دیگری اشاره کنیم: چک آپ

ـ معنی چک آپ چیست؟
چک آپ نقش مهمی درپیشگیری از بیماریها ایفا می کند
بعضی از بیماریها هم ،اگر چه قابل پیشگیری نیستند اما میتوان با تشخیص به موقع آنها قبل از استقرار کامل بیماری و بروز عوارض جدی آنها را درمان کرد Tمثلاً افزایش قند و چربی خون در بسیاری از موارد در ابتدا بدون علامت است
تستهای پاپ اسمیر یا تست سرطان دهانه رحم برای تشخیص زودرس بعضی از سرطانهای شایع همین نقش را بازی می کند.

گاه در محاورات روزانه در محافل پزشکی یا از زبان بیمار با واژه ی دیگری مواجه میشویم. تست سلامت

چیزی به نام تست سلامت وجود ندارد، ما به تست‌های دوره‌ای که به صورت عام انجام می‌شود «چک‌آپ» می‌گوییم نه تست سلامت،

ـ‌چک‌آپ‌ ممکن است بی‌مورد باشد علاوه بر این هیچ‌کس چک‌آپ را ۳ ماه یک‌بار توصیه نمی‌کند

اینکه دکتر را لحظه‌ای بیکار می‌بینیم، دوست داریم از او به اصرار یک “آزمایش” بخواهیم.
درخواست های بیموردبرای چک آپ از پزشکتان میتواند مشکلاتی را به تبع خود بدنبال داشته باشد.

هزینه کردن بیمار برای ویزیت‌، اتلاف وقت بیمار و پزشک( زمان هر جلسه ویزیت‌های این چنینی، ۲۳ دقیقه) ، انجام نشدن این آزمایش‌ها در ۸۰ درصد موارد ، هزینه آزمایشگاه و رادیوگرافی، بنابر این بی‌جهت به پزشک در این باره اصرار نکنید.

البته تصمیم‌گیری کلی در مورد غربالگری شما از عهده پزشک خانواده شما برمی‌آید زیرا این فرد از پرونده سلامت شما اطلاعات فراوانی دارد اما با این وجود چند رهنمود کلی در این زمینه ارایه می‌کنم. برخی از این آزمایش‌ها و نکات برای خانم‌ها و آقایان یکسان است

توصیه کلی:

اگر در طول سالهای بیست سالگی، سی و چهل سالگی از سلامتی برخوردار هستید، تنها هر چهار یا پنج سال یک بار چکاپ عمومی نیاز دارید. اما در حدود پنجاه سالگی باید سالی یک بار چکاپ و معاینه شوید، این کار برای پیگیری مسایلی است که همزمان با بالا رفتن سن پیش می آید.

این شش نشانه را جدی بگیرید کی به نزد دکتر برویم

۱-درد قفسه سینه
بسیاری از افراد در این هنگام تصور می کنند دچار سوء هاضمه شده اند در حالی که این علائم می تواند از نشانه های بارز حملات قلبی باشد.

۲-ناتوانی جنسی

توان جنسی وضعیت جسمی و داروئی بسیاری از بیماران را مشخص می کند

گاه بروز اختلالاتی در فعالیتهای جنسی میتواند از علائم اولیه بیماریهائی همچون دیابت مشکلات مربوط به تیروئید افسردگی و وجود تومور ها بیماریهای قلبی می باشد.

۳-تغییر در عادتهای خواب
زندگی های پر مشغله کنونی، مشکلات روحی- روانی بسیار وخیمی ، استرس ، مصرف بیش از حد الکل و کافئین سبب تغییر در عادتهای خواب افراد مسن می شود . ولی گاه این اختلالات نشان دهنده بیماریهای تنفسی دیابت و یا بیماریهای کلیوی می باشند..

۴- عکس العمل نسبت به دارو
ناراحتی هائی نظیر سردرد حالت تهوع احساس گیجی جوش و خارش های پوستی و مشکلات تنفسی می تواند عکس العمل افراد مسن نسبت به دارو ها باشد.

اگر شما رزیم داروئی خاصی را آغاز کرده اید و شاهد نشانه های غیر طبیعی در بدن خود هستید.. هر چه سریعتر به پزشک مراجعه کنید..

۵- تغییردر عادات های دفع

تغییر در عادات های دفع افراد مهم است است

اختلالات عصبی نظیر اضطراب وافسردگی بیماری وسواس می تواند از دلایل این حالت باشد ولی گاه پای بیماری خطرناکی همچون سرطان روده نیز می تواند در میان باشد.

۶- تغییر در پوست
مشاهده هر گونه تومور و یا تغییر رنگ شکل و اندازه خالهای گوشتی و کک و مک موجود در پوست ارزشمند است.

با اینحال باید هر سال یکبار یک معاینه کامل پوستی از سوی پزشک انجام شود

این ۷ بیماری خاموش را جدی بگیرید

بعضی بیماری های تهدیدکننده حیات با علایم کمی همراهند و در حالی که شما به ظاهر مشکلی ندارید و احساس سلامت می کنید، به این بیماری ها مبتلا هستید و خبر ندارید.

● دیابت (مرض قند) نوع ۲

بسیاری از مردم به دیابت مبتلا هستند، ولی از آن اطلاعی ندارند. دیابت نوع ۲ معمولا به واسطه رژیم غذایی نامناسب و بی تحرکی اتفاق می افتد.
غذاهایی مثل شیرینی جات ، نان سفید، سیب زمینی ، برنج سفید و انواع بیسکوئیت ها در بدن بسرعت به قند تبدیل می شوند.
در صورت وجود علایم اولیه ای تشنگی بیش از حد، خشکی دهان ، افزایش دفع ادرار و تاری دید سریعا به پزشک مراجعه کنید تا با انجام آزمایش ادرار و قند خون ناشتا، تشخیص بموقع داده شود.

از ۴۰ تا ۴۵ سالگی به بعد هر سه سال یک بار آزمایش های مخصوص برای تشخیص دیابت باید انجام شود.

چاقی سابقه فامیلی دیابت دیابت زمان بارداری عوامل خطر بروز دیابت می باشند.تنها راه پیشگیری از این بیماری خطرناک ، رژیم غذایی کم کربوهیدرات و کم شیرین و ورزش و فعالیت بدنی است.

● بیماری قلبی
بیماری قلبی دشمن شماره یک زنان و مردان به حساب می آید.
از علایم و نشانه های این بیماری می توان به مواردی مثل درد قفسه سینه حالت آروغ زدن شدید، درد و ناراحتی در دستگاه گوارش ، درد پشت ، درد کتف و بازو، تهوع و تعریق شدید اشاره کرد……اگر چنین علایمی را در خود مشاهده کردید، سریعا به یک مرکز درمانی مراجعه کنید تا مشکل بررسی شود.
ورزش منظم ، رژیم غذایی سالم و عدم مصرف سیگار باعث کاهش خطر ابتلا به بیماری قلبی و حمله قلبی می شود. اگر سابقه زخم گوارشی یا مشکلات کبدی نداشته باشید معمولا طبق تجویز پزشک بهتر است روزی یک عدد آسپرین بچه استفاده کنید. البته این کار باید حتما با توصیه پزشک انجام شود.

● تبخال ناحیه تناسلی
شایع بوده و در رده های مختلف سنی دیده می شود .تب خالها معمولا خاموش هستند.
این بیماری از طریق جنسی منتقل می شود ، باید به پزشک متخصص زنان یا پزشک کلیه و مجاری ادرار مراجعه شود.

● سرطان پوست
ملانوما یا خال سرطانی با این که تنها ۴ درصد سرطان های پوست را شامل می شود، اما تقریبا ۸۰ درصد مرگ ومیر ناشی از سرطان پوست به این نوع سرطان مربوط می باشد فلذا مهم است.

هر ماه پوست بدن خود و بخصوص خالهای خود را مورد بررسی قرار داده افراد ۲۰ تا ۳۹ ساله، هر ۳ سال یک‌بار توسط یک متخصص پوست، معاینه شوند و زمانی که به ۴۰ سالگی می‌رسند، هر سال یک‌بار این معاینه را دریافت کنند

عدم تقارن خال ، بی نظمی در حاشیه خال ، تغییر رنگ خال و افزایش اندازه و یا تغییر اندازه خال از نکات مهم می باشد.
در فاصله ۱۰صبح تا ۴بعدازظهر در معرض نور آفتاب قرار نگیرید،. استفاده از ضدآفتاب ، پوشیدن لباسهای آستین بلند و کلاه توصیه می شود.

● فشار خون بالا
به این بیماری ، قاتل خاموش هم می گویند. معمولا یک سوم مبتلایان اصلا علامتی ندارند و همین باعث بروز مشکلات جدی می شود. ۲۲ تا ۲۵ درصد جمعیت ایران به فشار خون مبتلا هستند و ۸۰ درصد آنان از ابتلای خود به این بیماری اطلاع ندارند۲۰تا ۳۰ درصد جمعیت بالای ۴۰ سال جهان به این بیماری مبتلا هستند.. این مشکل در هر سنی می تواند گریبان شما را بگیرد، حتی از نوجوانی.

تنها راه تشخیص آن ، کنترل فشار خون است. فشار خون سیستولی (حد بالای فشار خون) باید کمتر از ۱۲۰ میلی متر جیوه (به اصطلاح) ۱۲ باشد و حد پایین فشار خون (فشار خون دیاستولی) هم باید زیر ۸۰ میلی متر جیوه (به اصطلاح)۸قرار بگیرد.
فشار خون بالا ، می تواند به حمله مغزی ، حمله قلبی ، نارسایی قلبی و نارسایی کلیوی منجر شود.

رژیم کم کالری و کم نمک ورزش های هوازی ، کم کردن استرس و تنش . قطع سیگار و درمان دارویی از توصیه های مهم در این باب می باشد.
● گلوکوم یا آب سیاه
افراد بالای ۴۰ سال در معرض خطر این بیماری هستند و متاسفانه نیمی از مبتلایان به این بیماری که باعث کوری میشود آسیب میبینند . این بیماری ابتدا دید محیطی را تحت تاثیر قرار می دهد و این کار آرام آرام انجام می شود.
در این بیماری ، عصب بینایی تخریب می شود. ممکن است افزایش فشار داخل چشم باعث از بین رفتن بینایی شود.

پس باید از سن ۴۰ سالگی به بعد فشار و سلامتی چشمهای خود را بطور مرتب چک کنید.
بهترین راه پیشگیری معاینه چشمها حداقل ۲بار در سال است و اگر به این مشکل دچار شده اید، هر سال باید از نظر میدان بینایی مورد بررسی قرار بگیرید.
● بالا بودن کلسترول

بالا بودن کلسترول ، عامل خطر اصلی بیماری قلبی است و علامتی نمی دهد.
کلسترول ۲ نوع است ؛ خوب و بد. سطح کلسترول بد (LDL) باید کمتر از ۱۰۰ میلی گرم در هر دسی لیتر خون باشد و سطح کلسترول خوب (HDL) باید ۴۰ میلی گرم در دسی لیتر خون و یا حتی بالاتر باشد.
از سن ۲۰ سالگی به بعد هر ۵ سال یک بار باید کلسترول خون اندازه گیری شود و در مردان بالای ۴۵ سال و زنان بالای ۵۵سال این کار باید ترجیحا هر سال انجام شود.
پیشگیری با رژیم غذائی وکاهش وزن و ورزش است

سایر تستها و بررسی های لازم

در این مبحث بصورت پراکنده نکات بسیار مهمی را در خصوص سلامت سالمندی بیان می دارم.

تست بیماریابی سرطان روده بزرگ: از سن ۵۰ سالگی به بعد حتما این تست را بطور مرتب انجام دهید. بیش از ۹۰ درصد مبتلایان به سرطان روده بزرگ، اگر بیماریشان در مراحل اولیه کشف شود، به طور کامل بهبود می‌یابند.

بررسی آندوسکوپی یک شیوه معمول برای شناسایی سرطان روده بزرگ است که هر ۵ تا ۱۰ سال یکبار انجام میشود..انجام آزمایش مدفوع و بررسی خون مخفی در مدفوع هم سالانه مهم است

تست بیماریهای آمیزشی: هرگاه احساس کردید رابطه جنسی پر خطر داشته اید حتما این تست را انجام دهید به ویژه تست های بررسی HIV

واکسیناسیون:

– در ذیل این عنوان می توان بطور خلاصه به انجام موارد زیر اشاره نمود.

واکسن آنفلوآنزا از سن ۵۰ سالگی به بعد سالی یک مرتبه.

– واکسن کزاز-دیفتری هر ۱۰ سال یکبار.

– واکسن سینه پهلو یک بار در سن ۶۵ سالگی.

– واکسن هپاتیت B

سلامتی لثه و دندانها:
حداقل ۲ بار در روز مسواک بزنید و روزانه از نخ دندان استفاده کنید. هر شش ماه یکبار نیز برای چکاپ به دندانپزشک مراجعه کنید.

کاهش وزن ناخواسته

لازم است دلیل کاهش وزن در سالمند کاملا مشخص شود (کاهش میل به غذا، بروز مشکلات دندانی، سختی در تهیه و پخت غذا و…) و با رفع مشکل تغذیه سالمند بهبود یابد. هر ۶ ماه یکبار وزن خود را چک کنید. گاهی کاهش وزن نشانه ی بیماری مهمی است.
سلامتی روان : نسبت به سلامتی روان خود نیز بسیار حساس باشید. افسردگی یکی از شایع ترین اختلالات روانی میباشد، برای درمان آن حتما به یک روانپزشک مراجعه کنید.

تست های ویژه مردان:

تست سرطان پروستات: هر سال یک بار معاینه پروستات و آزمایش مخصوص پروستات (پی.اس.آ)

تستهای ویژه زنان:

پاپ اسمیر: زنانی که از لحاظ جنسی فعال بوده و سنشان بالاتر از ۲۱ سال میباشد میبایست هر ۲-۱ سال یکبار این تست را برای تشخیص زود هنگام سرطان دهانه رحم انجام دهند. و از ۳۰ سالگی به بعد در صورتی که ۳ آزمایش متوالی قبلی منفی باشد و سابقه بیماری مشکوکی هم وجود نداشته باشد می‌توان این تست را هر ۳ سال یک بار انجام داد. بالای ۶۵ سال لازم نیست.

ماموگرافی: زنان ۳۹-۲۰ ساله میبایست هر ۲ سال یک بار و زنان با سن بالای ۴۰ سال سالی یکبار سینه های خود را برای تشخیص زود هنگام سرطان سینه مورد آزمایش قرار دهند.

سنجش تراکم استخوان: بهتر است خانم‌ها از سن ۶۰ سالگی شروع به بررسی سنجش تراکم استخوان کنند. اما بهتر است آقایان از سن ۷۰ سالگی شروع به این کار کنند

رادیوگرافی
در این بخش از چک آپ های دوره ای پزشکی با استفاده از اشعه x ، امواج ماوراء صوت وCT اسکن وMRI تصاویری از بخش های مختلف بدن تهیه شده و برای بررسی احتمال وجود بیماریها و ناهنجاریها در بافتهای سخت )استخوان ها) و بافتهای نرم (دستگاه گوارش، مغز…) مورد استفاده قرار می گیرند.

اکو کاردیو گرافی نوار قلبی و نوار مغزی
اکو کاردیو گرافی و نوار قلبی برای تشخیص بیماری های قلبی- عروقی کاربرد زیادی دارد.

از نوار مغزی برای تشخیص مرگ مغزی بررسی وجود و محل تومورهای مغزی، آسیب های مغزی و تشخیص و ارزیابی سکته مغزی در چک آپ های پزشکی استفاده می شود

تست شنوایی:
مراجعه ۱۰ سال یک بار می‌تواند در پیشگیری از بروز مشکلات شنوایی کمک کند. پس از ۵۰ سالگی این مراجعه باید هر ۳ سال یک بار باشد.

انواع چکاپ ضروری برای افراد میانسال و سالمند

یک چک آپ کامل از وضعیت سلامتی شما، شامل معاینه فیزیکی کامل بدن، آزمایش خون، قند خون، اوره خون، اسید اوریک، کراتینین سرم، کلسترول سرم، چربی خون HDL و LDL، آزمایش ادرار و مدفوع،است.

شمارش کامل سلول های خونی:

آزمایش قند خون:

آزمایش چربی خون:

بررسی عملکرد کبد:

بررسی عملکرد کلیه:

بررسی عملکرد غده تیرویید

بررسی الکترولیت ها:

بررسی مدفوع از نظر وجود خون مخفی

بررسی کمبود ویتامین ها: ویتامین B12، اسید فولیک و ویتامین D

گاهی بعضی از مسائل و علائم در سالمندان مهم است که باید پیگیری شود.

ضعف

ضعف به معنی ابتلا به برخی بیماری‌ها و بروز اختلال در کارکرد برخی ارگان‌هاست که احتمال وابسته‌شدن سالمند به اطرافیان را افزایش می‌دهد. با اقدام‌های به موقع و شناخت نشانه‌های ضعف می‌توان از ضعف پیشگیری کرد.

کندی حرکت

روماتیسم، پوشیدن کفش نامناسب، بروز جراحت در ناحیه پاها و… می‌تواند عامل این کندی باشد

گوشه‌نشینی

بهتر است سالمندان را به خروج از خانه و شرکت در محافل خانوادگی و اجتماعی تشویق کنید.

بیماری

عفونت، درد، کاهش قوه بینایی و شنوایی و… از جمله بیماری‌های رایج دوران سالمندی است.

کاهش قدرت عضلات

وقتی قدرت عضلات افت می‌کند، حرکت‌کردن، لباس پوشیدن، برداشتن وسایل شخصی و… سخت می‌شود. هرچه کمتر از عضلات استفاده شود، ضعیف‌تر می‌شوند. به سالمندان کمک کنید تا در روز کمی‌ ورزش کنند

خستگی

با افزایش سن، خسته‌شدن کمی طبیعی است اما خستگی همیشگی نه!

۱۰ فرمول ساده برای چکاپ شخصی

لازم است هر ساله حداقل یک مرتبه برای انجام چکاپ کلی به پزشک مراجعه کنید اما اگر جزو این دسته نیستید، توصیه می‌کنیم حداقل به این ۱۰ کار ساده عمل کرده و خود را چکاپ شخصی کنید تا از سلامت‌تان مطمئن شوید.

۱- به خودتان نگاهی بیندازید:
۲- علایم خستگی را جدی بگیرید:
۳- بعد از ۵۰ سالگی هر سال یک بار قد خود را اندازه بگیرید:.
۴- به رنگ ادرار توجه کنید:
۵- بعد از ورزش نبض خود را چک کنید:
۶- اگر مبتلا به دیابت هستید، مراقب پاها‌یتان باشید:
۷- به طور مرتب فشار خون خودتان چک کنید:.
۸- از نظر قلبی چکاپ کامل بدهید:
۹- شانه سرتان را هر روز صبح نگاه کنید
۱۰- شیوه زندگی سالم را رعایت کنید:

۸ چکاپ سالمندی

آشنایی با رایج‌ترین ویزیت‌های طبی مورد نیاز پس از ۴۵ سالگی

در اینجا برخی از مواردی را که باید پس از ۴۵ سالگی برای تحت نظر گرفتن آنها به پزشک مراجعه کنید، با هم مرور می‌کنیم:

ویزیت فوق‌تخصص غدد/ویزیت متخصص قلب‌‌ و عروق

ویزیت متخصص داخلی و فوق‌تخصص بیماری‌های تنفسی

ویزیت روماتولوژیست/ویزیت اورولوژیست

ویزیت چشم‌پزشک/ویزیت دندانپزشک

دکتر علی هادی – متخصص داخلی

این مطالب را نیز ببینید!

هوش مصنوعی از پزشکان پیشی گرفت!

هوش مصنوعی از پزشکان پیشی گرفت مادر یک پسربچه چهارساله با مراجعه به چت جی‌پی‌تی ...