خانه / آموزشی / ارزیابی خدمات بهداشتی و درمانی / تأمین مالی نظام سلامت ایران

تأمین مالی نظام سلامت ایران

 ایرج حریرچی معاون توسعه مدیریت و منابع نظارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در برنامه مناظره امروز اظهار داشت: طبق قوانین جمهوری اسلامی ایران وظیفه تأمین و تولید سلامت بر عهده وزارت بهداشت و در حوزه بالادستی دولت است.

وی ادامه داد: هزینه‌های سلامت در سال ۹۳ حدود ۷۰ هزار میلیارد تومان پیش‌بینی شده است که این مبلغ ۶ درصد از تولید ناخالص ملی را تشکیل می‌دهد. سرانه حوزه سلامت با دلار غیر بین‌المللی ۳۴۶ دلار و با دلار بین‌المللی ۹۲۶ دلار است.

معاون توسعه مدیریت و منابع نظارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی خاطرنشان کرد: حدود ۷۰ درصد از پرداختی‌ها در حوزه سلامت از جیب مردم است. کل منابعی که در حوزه سلامت هزینه می‌کنیم نسبتاً پایین است.

وی با بیان اینکه، باید هزینه‌های سلامت از جیب مردم حداکثر ۱۷ تا ۳۰ درصد باشد گفت: ولی متأسفانه بین ۶۰ تا ۷۰ درصد از هزینه‌های سلامت توسط مردم تأمین می‌شود.

حریرچی با بیان اینکه برای هر یک درصد کاهش از هزینه‌های سلامت از جیب مردم باید دولت ۶۰۰ تا ۷۰۰ میلیارد تومان اختصاص دهد گفت: در حال حاضر سهم بهداشت و درمان از ۱۱ به ۱۵ درصد افزایش یافته است.

معاون توسعه مدیریت و منابع نظارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی خاطرنشان کرد: از محل هدفمندی باید کمک جدی به سلامت شود و اگر مدیریت‌ها اصلاح نشود مشکلات همچنان ادامه دارد.

مسعود پزشکیان بعد از ظهر جمعه در مناظره چالش‌های نظام سلامت و خدمات بهداشت درمانی که از شبکه یک سیما پخش شد گفت: باید مسئولان ارشد خدمات سلامت را عادلانه ارائه کنند چرا که اگر کل پول دولت را خرج این حوزه کنیم باز هم کم است.

وی ادامه داد: اگر قرار بود از سهم GDP (درآمد ناخالص ملی) اختصاص دهیم اول اینکه این رقم را باید متناسب اختصاص دهیم و دیگر اینکه بر اساس عدالت آن را تقسیم کنیم.

به گفته عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس در برخی موارد درمانی ۲۰۰۰ دلار سرانه درمان یک فرد می‌شود از طرفی دیگر به یکی در روستا بابت درمان دو دلار هم اختصاص نمی‌دهیم.

پزشکیان تصریح کرد: بر اساس اعلام سازمان بهداشت جهانی مشکل و خطری که سیستم‌های بهداشتی درمانی از جمله ما را تهدید می‌کند سه چیز است یکی درمان‌گرایی دوم چند پاره بودن سیستم‌ها و سوم تجاری شدن سیستم‌های بهداشتی درمانی بدون نظارت که در نتیجه افراد فقیر محروم و در حاشیه صدمه می‌بینند.

وزیر اسبق بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با اشاره به رویکرد مجلس گفت: ما در مجلس به دنبال آنیم که اول دولت، قوه قضائیه و مجلس بر سر سفره‌ای که برای مردم پهنم کرده بنشیند. اگر آشپز توان پخت خوب ندارد آشپز را عوض کنیم و آدمی که خوب بلد است مدیریت کند را سر کار بگذارید.

وی همچنین نظارت را یکی دیگر از نکات مهم در نظام سلامت عنوان کرد و گفت: بزرگان و سیاستگذاران با سرانه چند هزار دلاری با بخش خصوصی قرارداد دارند و به مردم که می‌رسند می‌گویند پول نداریم. آن چیزی که وجود دارد کمبود پول نیست بلکه بی‌عدالتی و تبعیض است و اگر می‌خواهیم این مسئله را حل کنیم از دولت می‌خواهیم قانون برنامه توسعه را اجرا کند.

پزشکیان گفت: از طرفی دیگر منافع شرکت‌های تجاری، دارویی، خدمات پزشکی و آدم‌هایی که از این بازار میلیارد‌ها تومان پول به جیب می‌زنند آنقدر زیاد است که دل نمی‌کنند.

داود دانش‌جعفری در مناظره چالش‌های بودجه و مدیریت در نظام سلامت که هم‌اکنون از شبکه یک سیما در حال پخش است اظهار داشت: در مورد سوالی که ابتدای برنامه در مورد تأمین منابع یا مدیریت در نظام سلامت مطرح شد باید بگویم که هر دو مورد لازم است به صورت موازی دنبال شود.

مشاور عالی وزیر بهداشت و درمان کشور افزود: از نظر منابع درآمدی و پولی که برای سلامت کشور هزینه می‌شود در مقایسه با سایر کشورها باید گفت که ایران جزء کشورهای متوسط درآمد است و در سایر کشورها ۶ درصد تولید ناخالص که برابر ۳۸۴ دلار است صرف هزینه‌های سلامت می‌شود.

وی ابراز داشت: این در حالی است که در سالهای اخیر در ایران ۵٫۳ درصد تولید ناخالص داخلی که حدود ۳۰۵ دلار را شامل می‌شود به هزینه‌های سلامت اختصاص یافته است که کم است.

دانش جعفری بیان داشت: اگر در کشورهای مشابه خود از لحاظ درآمد بخواهیم مقایسه‌ای داشته باشیم، در کل کشورهای دنیا اگر صد بار در سلامت هزینه می‌شود ۴۰ درصد مخارج خصوصی است و ۶۰ درصد مخارج عمومی است.

مشاور عالی وزیر بهداشت و درمان کشور اضافه کرد: این در حالی است که در ایران در حال حاضر ۶۰ درصد هزینه‌های سلامت توسط منابع خصوصی و ۴۰ درصد توسط منابع عمومی تأمین می‌شود.

به گفته وی همچنین در مقایسه با کشورهایی که درآمد مشابه با ایران دارند ۴۴٫۵ درصد هزینه‌های سلامت توسط منابع خصوصی و ۵۵٫۵ درصد به واسطه بهره‌گیری از منابع عمومی تامین می‌شود.

دانش‌جعفری خاطرنشان کرد: این امر بیانگر این است که در هزینه‌های خود جایگاه سلامت را کم دیده‌ایم و باید در سیاستگذاری‌ها در آینده این مسئله اصلاح شود به گونه‌ای که بتوانیم منابع حداقلی لازم را تامین کنیم.

حمیدرضا صفی‌خانی مشاور اسبق وزیر رفاه مهمترین مشکل کنونی نظام سلامت کشور را درک نشدن نقش دولت در سلامت از سوی دولت‌های گذشته دانست و گفت: این مشکل ربطی به ادوار دولت ندارد چرا که آنها در مجموع نتوانستند نقش خود را در نظام سلامت درک کنند.

وی با اشاره به قانون اساسی نظام سلامت و ارائه خدمات بهداشت و درمان را حق مردم و وظیفه حاکمیت دانست.

این پزشک عمومی در خصوص تأمین مالی نظام سلامت گفت: بهره‌مندی مردم از خدمات سلامت مهمترین موضوعی است که باید به آن بپردازیم.

وی ادامه داد: این به آن معناست که مردم خدمات مختلف نظام سلامت را دریافت کنند و به واسطه آن فقیر و محروم نشوند.

صفی‌خانی افزود: اهداف باید در نظام مالی سلامت محقق شود که شاخص‌ها نشان می‌دهد که ما در این زمینه خوب عمل نکرده‌ایم.

وی رتبه ایران را در زمینه عدالت تأمین منابع مالی نظام سلامت ۱۱۲ از ۱۹۱ دانست و گفت: به عقیده من ساختار سیاست‌گذاری سلامت کشور ما پراکنده است و به هیچ وجه یکپارچه نیست.

این پزشک عمومی با اشاره به کاهش سهم دولت در پرداخت هزینه‌ها گفت: این امر موجب افزایش سهم مردم در پرداخت‌ها و توزیع بی‌عدالتی شده است.

وی در پایان تأکید کرد: در سیاست‌های و تأمین منابع نظام سلامت نیازمند تجدیدنظر هستیم.

احمد میدری بعدازظهر جمعه در مناظره چالش‌های مدیریت و بودجه نظام سلامت که از شبکه یک پخش شد، گفت: همان‌طور که بسیاری از مشکلات مانند سوء‌تغذیه و کاهش نرخ مرگ و میر کودکان را از سال ۱۳۶۰ و اوایل انقلاب پیگیری کرده و اصلاح نمودیم، امیدواریم با طرح مشکلات نظام سلامت در ابتدای دولت یازدهم گام‌های بزرگی برای اصلاح این حوزه برداشته شود.

وی افزود: آن‌چیزی که در بودجه سال ۹۳ رخ داده تزریق بودجه از منابع مختلف است چرا که با توجه به افزایش نرخ ارز و بدهی وزارت بهداشت و سازمان‌های بیمه‌گر تزریق این بودجه برای اقتصاد درمان ضروری بود تا مراکز درمانی و بیمارستان‌ها طلب‌های خود را وصول کنند.

معاون وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی به این نکته اشاره کرد که متأسفانه در ایران دولت که دستگاه‌های مختلفی بابت درمان و بودجه می‌دهد.

میدری گفت: ۱۷ دستگاه از بودجه عمومی برای درمان استفاده می‌کند و حتی وزارت کشور نیز برای درمان در مواقع بحران نیز بودجه می‌گیرد که باید برای یک کاسه کردن بودجه‌های درمان گام‌های اساسی برداشته شود و مدیریت را یکپارچه کنیم.

دبیر شورای عالی بیمه درمان کشور تصریح کرد: تکثر سازمان‌ها و ارائه دهندگان خاص بیمه‌گر جامعه را به دو گروه کم قدرت و پر قدرت تقسیم کرده درحالی که در همه جای دنیا غیر از نیروهای مسلح باید بیمه پایه یکپارچه باشد، مانند توزیع برق، که برای همه یکسان است.

وی با اشاره به اینکه در طی چند ماه گذشته یکپارچه‌سازی اطلاعات سازمان بیمه سلامت و تأمین اجتماعی در حال انجام است، افزود: باید بیمه پایه را ارتقا دهیم تا چند دستگی بیمه‌ها را کم کنیم.

ایرج حریرچی معاون توسعه مدیریت و منابع وزارت بهداشت اظهار داشت: نظام سلامت کشور ما یک الگوبرداری غلط از نظام نه چندان مناسب بهداشت و درمانی آمریکا است.

وی ادامه داد: تنها کشور توسعه یافته‌ای که با نظام بازار آزاد سلامت آن کنترل می‌شود آمریکا است و ما نیز با منابع اندکی که در اختیار داریم آن نظام را تقلید می‌کنیم.

حریرچی با اشاره به اینکه در برنامه چهارم و پنجم توسعه نظام سلامت بسیار مترقی است گفت: در ۸ سال گذشته نه تنها در جهت قانون اهداف برنامه پیش نرفته‌ایم بلکه بر عکس نیز عمل کرده‌ایم.

معاون توسعه مدیریت و منابع وزارت بهداشت خاطرنشان کرد: باید تولیت نظام سلامت یکسان و سپس منابع را با یک مدیریت سلامت اصلاح کنیم.

در ادامه حمیدرضا صفی‌خانی مشاور سابق وزیر رفاه اظهار داشت: نظام سلامت ما آمریکایی نبوده آمریکایی شده است ما از مدل‌هایمان برای نظام سلامت سوءاستفاده نکردیم ولی خیلی از کشورها با استفاده سالم از نحوه مدیریت سلامت پیشرفت‌هایی در این حوزه داشتند.

مسعود پزشکیان عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس اظهار داشت: ما از تئوری‌های نظام سلامت به درستی استفاده نکرده‌ایم و برداشت‌های غلطی داشته‌ایم.

وی ادامه داد: افرادی که کارمند بودن را بیمه کرده‌ایم و کسانی که هیچ کسی را نداشتند و شغل مناسبی نیز ندارند نیز به امید خدا رها شده‌اند. در نظام جمهوری اسلامی باید این افراد را می‌دیدیم که کمتر توجه شده است.

پزشکیان خاطرنشان کرد: یکی از چالش‌های بزرگ در دنیا سیستم بهداشتی، درمانی و تجاری رها شده و بدون نظارت است.

عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس خاطرنشان کرد: حاکمیت باید کسی را ببیند ولی نمی‌بیند تا نگاه مسئولین ارشد درست نشود وضعیت سلامت در کشور درست شدنی نیست.

وی گفت: اگر بنده کوچک‌ترین مشکلی برایم پیش بیاید ده‌ها نفر بالا سر من به عنوان پزشک حاضر می‌شوند ولی اگر در یک نقطه محروم کسی آسیب ببیند چه کسی به دادش می‌رسد.

ابری وجود داشته باشد و ثروت در جامعه به خوبی توزیع نشود مطمئناً سلامت مردم آسیب می‌بیند.

صفی‌خانی خاطرنشان کرد: تولیت سلامت یک وظیفه رهبری و فرابخشی بر عهده دارد و وزیر بهداشت اگر رهبر آن باشد باید رئیس جمهور را پشت‌سر خود بیاورد.

ایرج دانش جعفری مشاور عالی وزیر بهداشت و درمان کشور در ادامه مناظره امروز اظهار داشت: از بین هزینه‌ها که مردم پرداخت می‌کنند و هزینه‌هایی که توسط دولت برای بهداشت کشور صرف می‌شود در مقایسه با سایر کشورها باید گفت که مخارج پرداختی توسط مردم بالاتر از متوسط دنیا است.

مشاور عالی وزیر بهداشت و درمان کشور با بیان اینکه باید برای سیاست‌گذاری عدم تعادل را به نوعی به تعادل تبدیل کنیم ابراز داشت: راه‌حل این مسئله افزایش مخارج دولت است.

وی با بیان اینکه مخارج دولت به دو طریق بودجه عمومی و هزینه‌هایی که در قالب حق بیمه مردم است تأمین می‌شود اضافه کرد: کارگری که در تأمین اجتماعی تحت پوشش است بخشی از حقوقش صرف هزینه بیمه می‌شود و بخش دیگری را نیز کارفرما و دولت پرداخت می‌کند و تأمین اجتماعی نیز موظف است منابع را برای وی فراهم کند.

به گفته وی، پرداخت حق بیمه‌ها متناسب با پرداختی‌هایی که در بخش کارگری صورت می‌گیرد نیست و کمتر است.

در ادامه، احمد میدری معاون کار و تعاون با بیان اینکه بودجه درمان کشور در دستگاه‌های مختلف پخش می‌شود ابراز داشت: صندوق بیمای‌های خاص در ایران یکپارچه نیست.

وی بیان داشت: نکته مهم در این میان این است که در زاییده نظام اداری ایران بودجه‌ها در تهران متمرکز می‌شود و به سایر نقاط تقسیم می‌‌گردد و در این میان در تقسیم منابع نشتی‌های زیادی به وجود می‌آید.

حریرچی معاون توسعه وزارت بهداشت در برنامه مناظره خطاب به مسعود پزشکیان، گفت: آنچه که شما گفتید، کاملا درست است اما زمان افعال شما باید گذشته باشد.

پزشکیان در جواب گفت: آینده که هنوز نیامده ما باید حال را درست کنیم.

حریرچی در پاسخ به او گفت:‌ خدا پدر کسی را بیامرزد که از گذشته پند گرفت و آینده را اصلاح کرد.

وی ادامه داد: در خاطرم هست، شخص رده بالایی از دولت در CCU یک بیمارستان دولتی خوابیده بود و ۵ تخت دیگر را برای او قُرق کرده بودند. به نظر مردم راضی بودند که هزینه عمل این فرد در یک بیمارستان خصوصی از جیب مردم پرداخت شود، ولی این تعداد تخت قُرُق نشود.

حریرچی ادامه داد: مفهوم نظام ارجاع را با اسم پزشک خانواده خراب کرده‌ایم. دیوید کامرون نخست‌وزیر انگلستان دچار بیماری قلبی شد اما با او مانند تمام مردم برخورد کردند و برایش متخصص نیاوردند، بلکه پزشک خانواده او کامرون را معاینه کرد.

معاون توسعه وزارت بهداشت با اشاره به کتاب غرب‌زدگی جلال آل احمد، گفت:‌ ما آنچه از غرب می‌گیریم بد اجرا می‌کنیم.

وی در مورد تأمین منابع مالی نظام سلامت، گفت: بجای اینکه از پول فروش نفت طی چند سال گذشته به نظام سلامت و بیمه پرداخت شود، این پول صرف ساخت مسکن مهر شد.

حریرچی تاکید کرد: کدام رئیس جمهور را سراغ دارید که چند بار در مورد نظام سلامت صحبت کرده باشد.

وی پایبندی به قانون و اجرای قانون غلط را بهتر از اجرا نکردن قانون اشتباه عنوان کرد.

در این لحظه صفی‌خانی مشاور سابق وزارت رفاه خطاب به حریرچی ‌گفت: ما قانون را اجرا نکردیم و حتی برخلاف آن عمل کردیم.

وی ادامه داد: اکنون در دهک‌های فقیر جامعه به میزان ۴٫۷ درصد فرو رفتن به زیر خط مطلق فقر را مشاهده می‌کنیم.

صفی‌خانی تاکید کرد: اگر برای نظام سلامت سناریوی جدید نداشته باشیم، همان سیاست‌های نخ‌نمای قدیمی بر روی کار می‌آید.

وی ادامه داد: منابع مالی جهت نظام سلامت باید پایدار باشد تا کشور دچار بیماری هلندی نشود. هنر دولت این است که پول قبل از بیماری و در بازه‌های زمانی طولانی پرداخت کند.

در این لحظه میدری خطاب به صفی‌خانی، گفت: مالیات در همه دنیا اخذ می‌شود و گرفتن آن از مردم و تخصیص آن به نظام سلامت اشکالی ندارد.

صفی‌خانی پاسخ داد: مالیات را زمانی مردم می‌دهند که سالم هستند و درآمد دارند، نه زمانی که بیمارند و نمی‌توانند کار کنند.

حریرچی معاون توسعه وزارت بهداشت در تکمیل صحبت‌های ابتدایی خود، گفت: ما باید سامانه جامع و همگانی نظام سلامت را اجرا کنیم.

وی گفت: ‌برای این کار ۶ گام باید برداشته شود.

حریرچی این گام‌ها را ۱٫ مراقبت‌های اولیه سلامت ۲٫ نظام ارجاع ۳٫ سطح‌بندی خدمات ۴٫ پرداخت در قبال خدمات ۵٫ واگذاری امور خدمات به بخش خصوصی ۶٫ پرداخت مبتنی بر عملکرد با اولویت مناطق روستایی و عشایری عنوان کرد.

مسعود پزشکیان در مناظره چالش‌های بودجه و مدیریت نظام سلامت که از شبکه یک سیما پخش شد گفت: اشکال ما این است که فکر می‌کنیم ره صد ساله را یک شبه می‌توان طی کرد اگر عزم و اراده سیاسی مملکت نباشد و تا وزیر، نماینده و قاضی اراده نکند که بر اساس عدالت و منصفانه عمل کند کاری درست نمی‌شود. نه اینکه پشت منبر و تریبون برای مردم حرف بزنیم ولی در عمل به گونه‌ای دیگر باشیم. اگر قوه قضاییه، دولت و مجلس به این کار عمل کند مردم هم عمل می‌کنند.

صفی‌خانی نیز در ادامه این مناظره گفت: چیزی که در عرصه سیاستگذاری ما تأثیرگذار است، تضاد در منافع است که فقط مختص به کشور ما نیست من اگر کت وزارت رفاه را می‌پوشم یک موضع می‌گیرم و اگر کت وزارت بهداشت را بپوشم موضع دیگر.

وی ادامه داد: به عنوان مثال شاخص مرگ و میر ژاپن در سال ۱۹۵۰ در بدترین شرایط بود ولی با تدوین سیاست‌های درست اکنون یک سوم آمریکا در امر درمان هزینه می‌کند ولی شاخص سلامتی آن رتبه اول است در حالی که آمریکا در رتبه ۳۵ قرار دارد.

صفی خانی با انتقاد از عملکرد بیمه‌های مکمل گفت: ما ۶ هزار میلیارد تومان پول را در بیمه‌های مکمل ریخته‌ایم ولی آنها لجام گسیخته عمل می‌کنند و اصلاً دانش و تخصص سلامت در بیمه‌های مکمل و سیاست‌گذاری‌هایش وجود ندارد و فقط از این بیمه برای یک عده افراد خاص استفاده می‌کنیم.

صفی‌خانی تصریح کرد: آقای وزیر بهداشت گفت امسال ۷ هزار میلیارد تومان در حوزه سلامت کمبود بودجه داریم و هیچ پولی از منابع عمومی دولت نباید صرف کاری شود مگر اینکه همگان از آن بهره ببرند.

ایرج حریرچی معاون توسعه و منابع وزارت بهداشت در ادامه این مناظره گفت: تمام این مباحث در قانون پنجم توسعه آمده ولی به آن عمل نمی‌شود.

داود دانش جعفری نیز گفت: حرف ما این است که اکنون وضعیت نظام سلامت به گونه‌ای پیش می‌رود که طبق آمارهای رسمی ۶۰ درصد و طبق آمارهای غیررسمی ۷۰ درصد هزینه درمان را مردم از جیبشان می‌پردازند و باید طرحی ارائه کرد تا ببینیم چگونه می‌توان این هزینه‌ها را پایین آورد. اگر اجرای قانون منجر به کاهش هزینه می‌شود اشکالی ندارد باید نشست و روی آن بحث کرد.

در این میان حیدری مجری مناظره گفت: چگونه است که اکنون درمان یک نوع سرطان تا صد میلیون هزینه دارد و آخرش بیمار می‌میرد در حالی که اگر ۵ سال قبل‌تر فرد غربالگری می‌شد به اینجا نمی‌رسید اما هیچ شرکت بیمه‌ای برای غربالگری هزینه نمی‌کند؟ اگر بیمه‌ها موارد این چنینی را پوشش می‌دادند آیا در کاهش هزینه‌ها مؤثر نبود؟

دانش جعفری در پاسخ گفت: بحث اینجاست که در امر پیشگیری معمولاً همه هزینه‌ها متوجه دولت است الان عنوان می‌شود پزشک خانواده یکی از نیازهای کشور است در حالی که باید زیرساخت‌های لازم را برای خواسته‌های موردنظرمان بوجود آورد.

وی ادامه داد: یکی از مشکلات نظام آموزشی ما این است که کسی از دانشجویان علاقه‌ای ندارد که در سطح پزشک خانواده بماند و شاید پزشک خانواده آموزش دیده به اندازه کافی نداریم ولی از آن طرف متخصص زیاد داریم.

دانش جعفری بر این نکته تأکید کرد: مردم عادت کرده‌اند برای یک سرماخوردگی ساده پیش متخصص بروند که هزینه زیادی را به خود و دولت تحمیل می‌کند. طبق تحقیقات درآمد یک پزشک خانواده با درآمد یک متخصص در کشورهای مختلف فاصله چندانی ندارد و گاهی اوقات درآمد پزشک خانواده به دلیل تعداد بیشتر بیمار بیشتر است.

معاون کار و تعاون ابراز داشت: در تخصیص بودجه میان پرستاران، پزشک و بیمار نشت زیادی ایجاد شده است و اتلاف زیادی به وجود آمده و این امر زاییده نظام متمرکز در ایران است.

میدری با بیان اینکه باید سرانه سلامت در کشور مشخص شود اضافه کرد: تغییر سیاست متمرکز به غیرمتمرکز در ایران همیشه با شکست مواجه شده است چرا که مقوله اقتصاد درمان بحثی پیچیده است که در همیشه عده‌ای سود برده‌اند و عده‌ای زیان دیده‌اند.

وی با بیان اینکه نظام اداری با تمرکززدایی به شدت مقابله می‌کند گفت: این امر به این دلیل است که بدنه دستگاه‌ها اجازه این تفویض اختیار را نمی‌دهد، باید کارمندان دولت همکاری کنند تا این تفویض اختیار در مراکز استان‌ها صورت گیرد تا از نشت منابع جلوگیری شود.

به گفته معاون وزیر کار و تعاون، فقط در اقتصاد آمریکا است که بخش درمان برنامه‌ریزی نشده است.

وی با بیان اینکه،‌برخی مواقع مردم خودشان گران‌ترین درمان را از پزشک مطالبه می‌کنند یادآور شد: در کشورهای دنیا که درمان خوب دارند رفتار بیمار و پزشک تحت نظارت است و این امر در ایران نیازمند تحولی بزرگ است.

همچنین در ادامه مسعود پزشکیان عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس اسلامی با بیان اینکه حل معضلات موجود عزم و اراده بالایی را می‌طلبد گفت: در اروپا ۲۵ درصد هزینه‌های درمان توسط مردم صورت می‌گیرد.

وی با بیان اینکه، سیستم بیمه تکمیلی همان رهاشدگی است افزود: وقتی حاکمیت خودش با متخلف قرارداد بسته است باید چه کرد؟

پزشکیان بیان داشت: هم اکنون از نظر قانونی همه چیز وجود دارد و باید با عزم و اراده عدالت ایجاد شود. در این میان تکلیف آدم‌ها را دولت و مجلس چگونه تعیین کند که کسی که پول و بیمه ندارد چه باید کند.

وی به پزشک خانواده نیز اشاره کرد و گفت: مردم باید پزشک خانواده را محرم راز خود بدانند آنچه که اکنون اجرایی شده دست و پا شکسته است و مردم باید از پزشک خانواده و خدمات آن رضایتمند باشند.

پزشکیان متذکر شد: کدام پزشک عاقلی شهر را با ۳ میلیون درآمد رها می‌کند و در پزشک خانواده روستا خدمت می‌کند.

عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی با تأکید بر اینکه باید هزینه تکنولوژی و دارو کنترل شود یادآور شد: سرانه مصرف دارو و همچنین تجهیزات در آمریکا به ترتیب برابر ۱٫۲۰۰ دلار و ۲۸۶ دلار است این در حالی است که کل هزینه سلامت در ایران ۲۸۰ دلار را به خود اختصاص داده است.

در ادامه این برنامه مسعود پزشکیان عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی، در پاسخ به پرسشی منبی بر اینکه در زمان وزارت شما چه اقداماتی صورت گرفته است، اظهار داشت: بنده در بیمارستان خصوصی کار نکردم، مجوز مطب هم ندارم، سهامدار هیچ جا هم نیستم.

وی ادامه داد: بیمه‌های روستایی، بیمه‌های تصادفی در زمان بنده و با حمایت مجلس صورت گرفته است و ۱۰ درصد از هزینه‌های بیمه خودرو نیز برای بیماران تصادفی به وزارت بهداشت واریز می‌شود.

در ادامه این برنامه ایرج حریرچی معاون توسعه مدیریت و منابع وزارت بهداشت، در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه آیا عزیز خود را اگر مریض شود در بیمارستان دولتی بستری می‌کنید، ‌گفت: از لحاظ خدمات تخصصی در بیمارستان‌های دانشگاهی وضعیت بهتری نسبت به خصوصی داریم و مطمئنا بنده اگر مشکلی برای یکی از نزدیکانم پیش بیاید در این بیمارستان بستری می‌کنم.

در ادامه مسعود دانش جعفری مشاور وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه آیا با وضعیت درآمد پلکانی پزشکان موافق هستید، گفت: ‌پزشکان نیز مانند سایر اقشار اگر درآمدی دارند باید مالیات آن پرداخت شود و با این اقدام موافق هستم.

صفی‌خانی پزشک عمومی نیز در پاسخ به پرسش مردمی مبنی بر اینکه چه کسی وضعیت وحشتناک سلامت درست می‌کند، گفت:‌ ما در طراحی‌ها تنبل و در اجرا سهل‌انگاریم، سال ۸۱ پولی را مجلس در اختیار بهداشت داد که بیمه بستری شهری اتفاق افتاد.

صفی‌خانی خاطرنشان کرد: تنها راهی که برای افزایش سلامت وجود دارد، پوشش همگانی است.

میدری معاون وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی نیز در پاسخ به پرسش مردمی بیان داشت: راهکارهایی که برای بحث افزایش سلامت می‌شناسیم از لحاظ اقتصادی و سیاسی اجرایی نمی‌شود.

در ادامه پاسخ به پرسش میدری؛ حریرچی خاطرنشان کرد: در سال‌های اخیر ۱۲۰ بیمارستان ۳۲ تختخوابی ساخته‌ایم که این از لحاظ اقتصادی و درمانی مقرون به صرفه نیست.

در ادامه برنامه مناظره مسعود پزشکیان نیز تاکید کرد: باید همه صندوق‌های بیمه‌ای یکی شود و در دنیا نیز توسعه بیمه‌ای با تجمیع صندوق‌ها بوده است.

حریرچی نیز خاطرنشان کرد: ۸۰ درصد از هزینه‌های بیمارستان‌های خصوصی از راه اجرای بیمه تکمیلی تامین می‌شود که باید در این خصوص نیز اقدامی صورت گیرد.

ایرج حریرچی معاون توسعه مدیریت و منابع وزارت بهداشت در ادامه مناظره در پاسخ به سؤالی در خصوص تضاد منافع و تولیت اظهار داشت: این امر برای کلیه مسئولان دولتی گفته شده است که اجبار است مسئولان به شرط عدم فعالیت در بخش خصوصی در سیستم دولتی فعالیت داشته باشند و برای افراد غیرمسئول تصویب کرده است که بعد از تأمین تعرفه کافی این امر را اجرا کنند.

حریرچی ادامه داد:‌آنچه که دولت فعلی شروع کرده است همین مسئله است که در تبصره ۲ بند «د» ماده ۳۲ به آن اشاره شده است.

در ادامه مسعود پزشکیان عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس در پاسخ به این سؤال ابراز داشت: در قانون آمده است که سال اول باید تمام مسئولان فعالیت بیرونی خود را قطع کنند و دولت نیز یک سرانه را اجرا کند.

وی گفت: بر اساس آمار سازمان بهداشت جهانی مشکل بهداشت کشور این است که سیستم بهداشت رها شده است.

در ادامه پزشکیان در پاسخ به سؤال دیگری مبنی بر اینکه چرا سلامت در امر پیشگیری مغفول مانده است، ابراز داشت: در قانون قرار بود مدیریت بیمارستان‌ها هیئت امنایی شود به شکلی که نظر مسئولان در کنار نظر مردم باشد.

عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی با بیان این امر که در دوره گذشته نیز مطرح شده بود، گفت: اگر مردم مشارکت داده نشوند، شکست خواهیم خورد. هیئت امنا به معنی این است که مردم و مسئولان در امور مشارکت داده شوند.

همچنین داوود دانش جعفری مشاور عالی وزیر بهداشت با بیان اینکه این امر نکته‌ای مهمی است و باید در مورد آن کارایی‌ها ارتقاء یابد ادامه داد: در وزارت بهداشت مانند ادوار مختلف رسم بود تمام کارها بر عهده پزشکان باشد.

وی بیان داشت: در مطالعه‌ای که در زمان قبل انجام شد، نشان داده شد که وزیر بهداشت  ۴۳ کشور غیر پزشک است. این امر حاکی از آن است که اگر قرار بر پیشگیری است، باید از مدیرانی استفاده شود که در پیشگیری متخصص هستند.

در این میان پزشکیان بیان داشت:‌ وزیران اقتصاد و صنعت چه گلی بر سر صنعت زده‌اند که بخواهیم از آنها به عنوان وزیر بهداشت و درمان استفاده کنیم.

در ادامه مسعود پزشکیان درباره ویژه‌خواری در این سیستم بیان داشت: زمان وزارت من ۲۰۰ میلیون دلار هزینه دارو و تجهیزات بود، این امر به شکلی است که اگر سیستم کنترل نشود، هر روز این معضل حادتر می‌شود چرا که امروز این هزینه به دو میلیارد و ۸۰۰ میلیون دلار رسیده است.

در ادامه حریرچی بیان داشت: در سال گذشته و تا قبل از تابستان ۹۲ یک قلم دارو از ۱۰ سنت تا ۴ یورو تفاضل قیمت داشت و این نشان از ویژه‌خواری است. این ویژه‌خواری هم در مورد اشخاص و هم بحث‌های ارگانی است. البته این مسئله نشأت گرفته از مدیریت است.

همچنین احمد میدری معاون وزیر تعاون یادآور شد: هیچ چیز در دنیا به اندازه دارو گرانقیمت‌تر نیست. در برخی از استان‌ها هم‌اکنون یک دارو ۸ درصد و در برخی ۲۵ درصد هزینه دارد و این نشان‌دهنده این است که می‌تواند قاچاق دارو و مافیا در این سیستم وجود داشته باشد.

حریرچی یادآور شد: برای بیماری‌های خاص ۱۴۰۰ میلیارد تومان یارانه در نظر گرفته شده و قیمت قاچاق در این دسته از داروها قابل ملاحظه نیست.

معاون توسعه مدیریت و منابع وزارت بهداشت در ادامه مناظره در پاسخ به سؤالی در خصوص تضاد منافع و تولیت اظهار داشت: این امر برای کلیه مسئولان دولتی گفته شده است که اجبار است مسئولان به شرط عدم فعالیت در بخش خصوصی در سیستم دولتی فعالیت داشته باشند و برای افراد غیرمسئول تصویب کرده است که بعد از تأمین تعرفه کافی این امر را اجرا کنند.

حریرچی ادامه داد:‌آنچه که دولت فعلی شروع کرده است همین مسئله است که در تبصره ۲ بند «د» ماده ۳۲ به آن اشاره شده است.

در ادامه مسعود پزشکیان عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس در پاسخ به این سؤال ابراز داشت: در قانون آمده است که سال اول باید تمام مسئولان فعالیت بیرونی خود را قطع کنند و دولت نیز یک سرانه را اجرا کند.

وی گفت: بر اساس آمار سازمان بهداشت جهانی مشکل بهداشت کشور این است که سیستم بهداشت رها شده است.

در ادامه پزشکیان در پاسخ به سؤال دیگری مبنی بر اینکه چرا سلامت در امر پیشگیری مغفول مانده است، ابراز داشت: در قانون قرار بود مدیریت بیمارستان‌ها هیئت امنایی شود به شکلی که نظر مسئولان در کنار نظر مردم باشد.

عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی با بیان این امر که در دوره گذشته نیز مطرح شده بود، گفت: اگر مردم مشارکت داده نشوند، شکست خواهیم خورد. هیئت امنا به معنی این است که مردم و مسئولان در امور مشارکت داده شوند.

همچنین داوود دانش جعفری مشاور عالی وزیر بهداشت با بیان اینکه این امر نکته‌ای مهمی است و باید در مورد آن کارایی‌ها ارتقاء یابد ادامه داد: در وزارت بهداشت مانند ادوار مختلف رسم بود تمام کارها بر عهده پزشکان باشد.

وی بیان داشت: در مطالعه‌ای که در زمان قبل انجام شد، نشان داده شد که وزیر بهداشت  ۴۳ کشور غیر پزشک است. این امر حاکی از آن است که اگر قرار بر پیشگیری است، باید از مدیرانی استفاده شود که در پیشگیری متخصص هستند.

در این میان پزشکیان بیان داشت:‌ وزیران اقتصاد و صنعت چه گلی بر سر صنعت زده‌اند که بخواهیم از آنها به عنوان وزیر بهداشت و درمان استفاده کنیم.

در ادامه مسعود پزشکیان درباره ویژه‌خواری در این سیستم بیان داشت: زمان وزارت من ۲۰۰ میلیون دلار هزینه دارو و تجهیزات بود، این امر به شکلی است که اگر سیستم کنترل نشود، هر روز این معضل حادتر می‌شود چرا که امروز این هزینه به دو میلیارد و ۸۰۰ میلیون دلار رسیده است.

در ادامه حریرچی بیان داشت: در سال گذشته و تا قبل از تابستان ۹۲ یک قلم دارو از ۱۰ سنت تا ۴ یورو تفاضل قیمت داشت و این نشان از ویژه‌خواری است. این ویژه‌خواری هم در مورد اشخاص و هم بحث‌های ارگانی است. البته این مسئله نشأت گرفته از مدیریت است.

همچنین احمد میدری معاون وزیر تعاون یادآور شد: هیچ چیز در دنیا به اندازه دارو گرانقیمت‌تر نیست. در برخی از استان‌ها هم‌اکنون یک دارو ۸ درصد و در برخی ۲۵ درصد هزینه دارد و این نشان‌دهنده این است که می‌تواند قاچاق دارو و مافیا در این سیستم وجود داشته باشد.

حریرچی یادآور شد: برای بیماری‌های خاص ۱۴۰۰ میلیارد تومان یارانه در نظر گرفته شده و قیمت قاچاق در این دسته از داروها قابل ملاحظه نیست.

انوشیروان محسنی بندپی در گفت‌وگو با خبرنگار بهداشت و درمان فارس، در پاسخ به اینکه کارشناسان مختلف افزایش ۲۵ تا ۶۶ درصدی تعرفه‌های پزشکی را برای سال ۹۳ پیش‌بینی کرده‌اند و نظر شما به عنوان رئیس سازمان بیمه سلامت چیست؟ گفت: ما دو راهکار را دنبال می‌کنیم یکی آنکه قیمت تمام شده خدمات را بر اساس تکلیف قانونی مشخص کرده و ارزش نسبی خدمات در بخش‌های بستری، ویزیت و سرپایی حوزه سلامت را بازنگری می‌کنیم.

وی ادامه داد: پس از آن با توجه به منابعی که قانون در بودجه سال ۹۳ برای سازمان بیمه سلامت و سازمان‌های بیمه‌گر مشخص می‌کند بین منابع و مصارف ما یک رقم مشخص را در نظر می‌گیرید.

محسنی بندپی در مورد احتمال افزایش ۶۶ درصدی تعرفه‌های پزشکی گفت: از آنجا که خدمات پیشگیری، آموزش و سهم ماماها در بسته خدمتی بیمه روستاییان پررنگ‌تر شده و اعتبارات این بیمه برای سال آینده ۶۵ درصد رشد داشته برخی فکر می‌کنند اعتبارات حوزه سلامت هم باید همین میزان رشد کند.

به گفته رئیس سازمان بیمه سلامت، افزایش ۲۴ تا ۲۶ درصدی تعرفه‌های پزشکی برای سال آینده عدد معقولی است که شورای عالی بیمه حول این محور تصمیم نهایی را خواهد گرفت.

وی در مورد حل مشکل پرداخت های بیمه‌ها که همواره به شش ماه تأخیر به بیمارستان‌های دولتی و داروخانه‌ها انجام شده و آنها را با بحران مواجه کرده گفت: قبول داریم که بیمارستان‌های دولتی سازوکاری جز پذیرش بیماران بیمه‌ای و بیماران بی‌بضاعت ندارند و از طرفی دیگر اعتقاد داریم هزینه‌های انجام شده در بیمارستان‌های دولتی بیشتر از خرید خدمتی است که بیمه‌ها از بیمارستان‌ها انجام می‌دهند.

محسنی بندپی گفت: ما سه راهکار مشخص را پیش‌رو گرفتیم یکی اینکه با معاونت نظارت و راهبردی وارد مذاکرات شدیم تا سهامی که بابت مطالبات سالهای قبل در اختیار داریم را در معرض فروش گذاشتیم.

وی ادامه داد: از طرف دیگر این معاونت پذیرفت تا هر مبلغی که در سال ۹۲ در کمک بودجه‌ای در نظر گرفته شد سازمان بیمه سلامت را جزو سه اولویت اول برای پرداخت قرار دهد. از طرف دیگر درخواست کردیم تا کل اعتبارات تا پایان سال را یک مرتبه به ما بدهند و امیدواریم تا دهه فجر نیمی از مطالبات بیمارستان‌های دولتی که حدود ۷۵۰ میلیارد تومان است را بتوانیم بپردازیم.

http://www.farsnews.com

این مطالب را نیز ببینید!

پاسخ به سوالات کنفرانس مدیریت سلامت الکترونیک

نمونه سوالات کنفرانس مدیریت سلامت الکترونیک تهران، ۱۳ آذرماه ۱۴۰۲ فرهنگسان علوم پزشکی جمهوری اسلامی ...