خانه / آموزشی / برنامه ریزی و مدیریت استراتژیک / استراتژی های عمومی مایکل پورتر

استراتژی های عمومی مایکل پورتر

 Generic Strategies

از دیدگاه پورتر استراتژی ها این امکان را به سازمان می دهند که از سه مبنای متفاوت از مزیت های رقابتی بهره گیرد. آن ها عبارتند از :

رهبری هزینه، استراتژی تمایز و استراتژی تمرکز.

این سه مبنا استراتژی‌های ژنریک یا عمومی نام دارند.

در استراتژی رهبری هزینه ،  شرکت اقدام به تولید و عرضه محصولات استاندارد می کند که بهای تمام شده هر واحد برای مشتری( کسی که نسبت به قیمت حساسیت دارد ) کاهش می یابد.

منظور از استراتژی تمایز، این است که محصولات یا خدماتی ارائه شوند که در صنعت مورد نظر به عنوان محصول یا خدمتی منحصر به فرد تلقی گردند و به مشتریانی عرضه شوند که به قیمت حساسیت چندانی نشان نمی‌دهند.

مراد از استراتژی تمرکز، توجه بر محصولات خاصی است که نیازهای گروه های کوچکی از مصرف کنندگان تأمین شود.

 

این مطالب را نیز ببینید!

برنامه تدریس دکترخلیل علی محمدزاده(نیمسال اول ۴۰۳-۱۴۰۲) 

برنامه تدریس استاد دکترخلیل علی محمدزاده  نیمسال اول ۴۰۳-۱۴۰۲: مقطع دکترای تخصصی: اقتصاد بهداشت و ...