خانه / آموزشی / برنامه ریزی و مدیریت استراتژیک / برنامه استراتژیک یک حوزه ی مدیریت تحقیقات و اطلاع رسانی پزشکی در دانشگاه

برنامه استراتژیک یک حوزه ی مدیریت تحقیقات و اطلاع رسانی پزشکی در دانشگاه

دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی اراک :
 
برنامه استراتژیک حوزه مدیریت تحقیقات و اطلاع رسانی پزشکی ؛

 

دوره ۵ ساله

 

(سال ۱۳۹۱ لغایت ۱۳۹۵)

 

مقدمه:
 
امـروزه برنـامه ریزی مبتنی بر هـدف های راهبـردی و استراتژیک در تمام دنیـا یک امـر مرسوم قلمداد می شـود چرا که این تفکر باعث می شود مسئولان جامعه با صرف وقت بتوانند در باره سازمان خود بیاندیشند و ملاحظه نمایند که موضع سازمان چیست و در کجا قرار دارند و در آینده در چه جایگاهی قرار خواهند گرفت، آنگاه در صدد تدوین و اجرای برنامه های جامع و جامعه نگر برمیآیند تا در یک دوره زمانی معقول از جایی که قرار دارند به هدف والای مورد نظر خود برسند. بر عکس با انجام فعالیت های درون سازمانی نا منظم، پراکنده و بدون ساختار رسمی که بطور مستمر و روزمره در محیط سازمان انجام می شوند نمی توان بدرستی تعیین کرد که در کجا هستیم و مقصود ما چیست؟ بنابراین شناخت کامل چارت سازمانی و روابط بین آنها و روند و خط مشی های هریک از اجزا و پیروی از دستورالعملها و پیگیری مستمر امور، هدفمند شدن اعمال سیستم و امید به دستیابی به قله های سعادت و افتخار را امکان پذیر می نماید.
 
 
رسالت (Mission):

 

مدیریت تحقیقات و اطلاع رسانی دانشگاه علوم پزشکی اراک با تکیه بر ارزشهای اسلامی، اخلاقی، و با پایبندی به قانون، عدالت محوری و با هدف خدمت به مردم و جلب مشارکت آنان، و بهره گیری از سرمایه های انسانی و توانمندی های استانی در راستای تحقق رسالت دانشگاه و به منظور تولید و نشر دانش مرتبط با سلامت، عهده دار فراهم نمودن بستر مناسب برای انجام تحقیقات کاربردی – پایه و مشارکتی با کیفیت بالا در راستای تامین نیازهای واقعی جامعه از طریق بکارگیری منابع دولتی و خصوصی داخل و خارج متناسب با فرهنگ جامعه در چارچوب سیاست های ملی و منطقه ای می باشد و در راستای تحقق اهداف پژوهشی دانشگاه حداکثر تلاش خود را مبذول خواهد نمود.
 
 
دورنما (Vision):

 

مدیریت تحقیقات و اطلاع رسانی دانشگاه تلاش خواهد کرد تا با استفاده از ذات اقدس الهی، از طریق انجام پژوهش های کاربردی – بنیادی و اجرای مستمر و دقیق سایر وظایف خوددر دانشگاه علوم پزشکی اراک با استفاده از تکنولوژی های روز، موجبات گسترش علم و افزایش توان افراد در جهت ارتقاء سطح سلامت و اقتصاد منطقه را فراهم آورد و تا سال ۱۳۹۵ در ردیف رتبه های نخست دانشگاههای علوم پزشکی تیپ ۲ کشور در محور پژوهش و براساس ملاک رتبه بندی رایج دانشگاههای علوم پزشکی کشور دست یابد.
 
 
ارزشها (Values):

 

۱٫حفظ کرامت انسانی
۲٫رعایت قوانین و مقررات
۳٫پایبندی به ارزشهای اسلامی
۴٫رعایت اخلاق در پژوهش های پزشکی
۵٫ توسعه پایدار
۶٫رعایت عدالت اجتماعی در راستای هدف دوم چشم انداز بیست ساله «توسعه دانایی محور»
۷٫ارج نهادن به جایگاه والای محقق و تحقیق
۸٫هدفمندی در انجام تحقیق
۹٫شایسته سالاری

 

 
نقاط قوت (Strengths):
 
۱٫    برگزاری کارگاههای مختلف از جمله کارگاه روش تحقیق، آمار، کامپیوتر، اینترنت و بانک های اطلاعاتی. وجود خدمات اینترنت در دانشگاه و ارائه خدمات رایگان

 

۲٫  وجود مجلات لاتین و فارسی در کتابخانه .
۳٫  علاقمندی اعضای هیات علمی پایه و بالینی در امور پژوهشی
۴٫  وجود کمیته تحقیقات دانشجویی فعال در دانشگاه
۵٫  تشویق مادی اعضای هیات علمی در راستای چاپ و انتشار مقالات
۶٫   اعتبارات تحقیقاتی
۷٫   وجود ۲ فصلنامه علمی پژوهشی ایندکس شده در دانشگاه
۸٫  فعال بودن وب سایت دانشگاه
۹٫  دسترسی به بانک های اطلاعاتی Up to date
۱۰٫   برخورداری ازحمایت های مالی نویسندگان و مترجمان کتب علمی
۱۱٫   وجود سیستم مرکز امانت دهی و عضویت مشترک در کتابخانه های دانشگاه
۱۲٫   وجود شوراهای پژوهشی اقماری در دانشکده ها و بیمارستانها
۱۳٫   وجود واحدهای توسعه تحقیقات بالینی در بیمارستانهای امیرالمومنین(ع) و ولیعصر(عج)
۱۴٫   وجود مراکز تحقیقات پزشکی و مولکولی، سل و عفونی کودکان، اختلالات غده تیروئید
۱۵٫   استقلال مالی معاونت آموزش و تحقیقات
۱۶٫   استقرار نرم افزار بهسان و سمات
۱۷٫   همکاری معاونتها و گروه های آموزشی در چاپ اولویت های تحقیقاتی
۱۸٫   جوان بودن اعضای هیات علمی دانشگاه
۱۹٫   انگیزه بالای اعضای هیات علمی دانشگاه در ارتقاء از مرتبه استادیاری به دانشیاری
۲۰٫   تسهیل شرکت در سمینارها و کنگره های داخل و خارج از کشور
 
 
نقاط ضعف (Weakness):
 
۱٫   بالا بودن حجم فعالیت های درمانی و آموزشی اعضای هیات علمی
۲٫       به روز نبودن اطلاعات پژوهشی، بهداشتی و درمانی
۳٫   فعال نبودن پایگاه تحقیات جمعیتی
۴٫       نداشتن پست سازمانی هیئت علمی پژوهشی جهت مراکز تحقیقاتی
۵٫  کمبود ساختار سازمانی مناسب و منطبق با ساختار دانشگاههای تیپ ۲
۶٫       کمبود هماهنگی پژوهشگران در تحقیقات تیمی
۷٫       کمبود تحقیقات هدفمند و کاربردی
۸٫       ضعف ارتباط با مراکز تحقیقاتی و دانشگاهی بین المللی و داخلی
۹٫       طولانی شدن فرآیند اعلام اعتبارات و ارسال توافقنامه ها در خصوص نحوه هزینه اعتبارات اعلام شده
۱۰٫   طولانی بودن فرایند پرداخت ها
۱۱٫   استفاده کم اعضای هیئت علمی از بانک های اطلاعاتی موجود
۱۲٫   پایین بودن سرعت اینترنت
۱۳٫   آشنایی ناکافی اعضاء هیئت علمی از روند تصویب پژوهش ها
۱۴٫   کمبود مراکز تحقیقاتی متعدد مصوب و فعال
۱۵٫   ضعف در بکارگیری نتایج پژوهش های انجام شده
۱۶٫   کافی نبودن برگزاری کنگره ها و سمینارهای کشوری در دانشگاه
۱۷٫   ناتوانی در جذب اعتبار لازم از منابع خارج دانشگاه
۱۸٫   اطلاع رسانی ناکافی نتایج تحقیقات به رسانه ها
۱۹٫   عدم ارتباط امانت بین کتابخانه ای و ارتباط با سایر کتابخانه های کشور
۲۰٫   کمبود گروه های پژوهشی
۲۱٫   کمبود پرسنل متبحر در بخش پژوهش دانشگاه
۲۲٫   فعال نبودن تعداد قابل توجهی از اعضاء هیئت علمی در امر پژوهش
۲۳٫   آشنایی ناکافی تعداد قابل توجهی از اعضاء هیئت علمی از دستورالعملهای پژوهشی
۲۴٫   فعال نبودن دفتر ارتباط با صنعت
۲۵٫   کمبود تعداد اعضا هیئت علمی تمام وقت بالینی
۲۶٫   کمبود عضو هیئت علمی پژوهشی در مراکز تحقیقاتی
۲۷٫   کمبود ارتباط برون بخشی دانشگاه با سایر مراکز تحقیقاتی
۲۸٫   طولانی شدن فرآیند تصویب طرحها در شوراهای پژوهشی اقماری
۲۹٫   کمبود دوره های تحصیلات تکمیلی و Ph.D به طور گسترده در دانشگاه
۳۰٫   تمایل کم اعضای هیات علمی بالینی برای حضور تمام وقت در دانشگاه
 
 
فرصت ها (opportunities):
 
۱٫ وجود زمینه تحقیقاتی آلودگی محیط زیست، طب سالمندان و طب اورژانس و تروما
۲٫ وجود فرهنگ وقف و امور خیریه در استان
۳٫ وجود مراکز بهداشتی ، صنعتی و خیریه علاقه مند به مشارکت در انجام و استفاده از نتایج تحقیقات
۴٫وجود مراکز آموزشی دانشگاهی متعدد از جمله: دانشگاه آزاد، دانشگاه علم و صنعت، دانشگاه پیام نور، دانشگاه اراک در استان
۵٫ شرایط جغرافیایی استان مرکزی و نزدیک بودن استان به پایتخت
۶٫ حمایت دفتر آموزش و پژوهش استانداری مرکزی
 
تهدیدها (Threats):
 
۱٫کمبود ارزشیابی درونی و مستمر دانشگاهی و ارائه بازخوردهای لازم
۲٫عدم وجود مجوز بکارگیری نیروهای پژوهشی اعم از کارشناس و عضو هیات علمی پژوهشی در مراکز تحقیقاتی و پایگا ههای توسعه تحقیقات بالینی
۳٫هزینه های بالای حق شرکت در کنگره های داخلی و دوره های بازآموزی
۴٫کمبود سرمایه گذاری بخش های خصوصی و بیمه ای در پژوهش
۵٫کمبود همکاری های برون بخشی در زمینه انجام پژوهش های مشترک
۶٫کم توجهی مسئولین استان به نتایج پژوهش ها در سیاست گذاری و تصمیم گیریها
۷٫عدم امکان بکارگیری نیروی انسانی در بخش پژوهش با مدارک مرتبط
۸٫کمبود هماهنگی بین بخشی در اطلاع رسانی پژوهشی
۹٫پایین بودن سطح تعامل بین اعضای هیات علمی دانشگاههای استان مرکزی در انجام پژوهش
۱۰٫کمبود سازوکار مشخص از سوی وزارت متبوع برای بهره گیری از محققین توانمند برای انجام پژوهشهای ملی و بین المللی در دانشگاه های تیپ ۲  
۱۱٫کمبود تفاهم نامه های پژوهشی بین تمامی مراکز دولتی و غیر دولتی استانی
 
 
اهداف کلان (Goals) مدیریت تحقیقات و اطلاع رسانی پزشکی:

G1
.حفظ و ارتقاء ساختار مدیریت تحقیقات دانشگاه
G2. توسعه کمی و کیفی تحقیقات
G3. جلب مشارکت درون بخشی و برون بخشی
G4.توسعه مدیریت دانش (تولید،پردازش، انتقال)
G5. ساماندهی نظام جمع آوری و ثبت داده های آماری پژوهشی دانشگاه
 G6. ارتقاءسطح توانمندی پژوهشی اعضای هیات علمی دانشگاه
G7.ارتقاء سطح توانمندی پژوهشی کارشناسا ن حوزه مدیریت تحقیقات دانشگاه                                
G8. ارتقاء سطح توانمندی پژوهشی دانشجویان گروه پزشکی
.G9 تقویت کاربری فناوری اطلاعات در حوزه تحقیقات
 
 
اهداف کلان (Goals) و اهداف جزیی (Objectives) مدیریت تحقیقات
 
G1 . حفظ و ارتقاء ساختار مدیریت تحقیقات دانشگاه

G101.کسب مجوز ۶ مرکز تحقیقاتی جدید (عفونی، غدد، طب سنتی،فیزیولوژی و…) تا سال ۱۳۹۵  
G1O2. اصلاح ۱۰۰% شرح وظایف کارشناسان مدیریت تحقیقات
G1O3. مستند سازی۱۰۰% کلیه فرآیندهای مدیریت تحقیقات
G1O4. واگذاری ردیفهای سازمانی بر اساس شایسته سالاری
G2. توسعه کمی و کیفی تحقیقات:

G2O1
. انتشار مقالات علمی در نمایه های بین المللی ISI و PubMed با روند صعودی و حداقل ۳۰۰ مقاله در سال تا پایان سال ۱۳۹۵
G2O2.جذب حداقل ۱۲۰ نفر پژوهشگر و پشتیبان پژوهش مطابق با شرایط مندرج در نقشه جامع علمی سلامت تا پایان برنامه پنج ساله(۱۳۹۵)
G2O3.پیگیری تاسیس حداقل ۶ مرکز تحقیقاتی و ۲ پژوهشکده تا پایان برنامه پنج ساله(۱۳۹۵)
G2O4. تلاش در جهت دستیابی به سهم بازار جهانی و داخلی محصولات حوزه سلامت تا حد امکان و سرمایه گذاری مناسب برای حمایت از نهادهای غیر دولتی فعال در حوزه سلامت( مثل مراکز رشد و…)
G2O5.ارتقاء ثبت تعداد پتنت هادر حوزه سلامت به ۴ مورد در سال تا پایان سال ۱۳۹۵
G2O6 .دستیابی به طرح های مشترک بین مراکز دانشگاهی و صنعت به میزان سالانه حداقل ۱۰ %کل طرح ها ی مصوب
G2O7. افزایش تفویض اختیار به شورای پژوهشی دانشکده ها سالیانه به میزان   ۱۰ درصد براساس عملکرد شورای پژوهشی دانشکده ها
G2O8 . افزایش ۲۰% طرح های تحقیقاتی در دانشگاه بطور سالانه 
G2O9. افزایش طرح های تحقیقاتی و مقالات چاپ شده در یک زمینه خاص به میزان هر ساله ۲۰ درصد تا پایان برنامه
G2O10. افزایش ۱۰ درصدی مقاله های خارجی بطور سالانه  
G2O11. انجام حداقل یک طرح تحقیقاتی در هر سال با استفاده از اعتبارات سازمانW.H.O تا پایان برنامه
G2O12. هدایت کلیه اعضای هیات علمی در جهت انجام طرح های تحقیقاتی و مقالات چاپ شده در زمینه تخصصی خود 
G2O13. تقویت همه جانبه مشارکت گروهی در پژوهشهای ملی و منطقه ای در طول برنامه
 G2O14.تصویب ۹۰% از طرحهای تحقیقاتی مصوب دانشگاه براساس الویتهای پژوهشی دانشگاه
G2O15. تصویب حداکثری(۸۰%) طرحهای مصوب از طریق شورای پژوهشی اقماری دارای تفویض اختیار
G2O16.اجرای ۱۰۰% طرحهای پژوهشی مصوب پس از تصویب نهایی در کمیته اخلاق در پژوهشهای پزشکی
G2O17. افزایش تعداد واحدهای توسعه تحقیقات بالینی (هر سال یک واحد)
 G2O18. گسترش پژوهشهای مرتبط با صنعت به میزان ۵% از کل طرحهای مصوب دانشگاه
G2O19. ارتقاء همه جانبه سطوح الویتهای پژوهشی در دانشگاه
G2O20. تصویب حداقل ۱۰% طرحهای تحقیقاتی یا پایان نامه مشترک با سازمانها و نهاد های  خارج دانشگاهی مانند آموزش و پرورش و …
G2O21. ارتقاء ۵۰% تعداد ارائه دهندگان مقاله در مجلات داخلی و خارجی  
G2O22. ارتقاء ۳۰% تعداد طرحهای پژوهشی در دانشگاه
G2O23. تصویب حداقل ۲۰% پایان نامه های دانشجویان دوره پزشکی و تحصیلات تکمیلی به صورت طرح تحقیقاتی
G2O24. تشویق ۱۰۰% انجام پژوهش در بین اعضاء هیئت علمی تمام وقت
G2O25. تشویق ۱۰۰% اعضاء هیئت علمی در ارائه مقاله ، طرح تحقیقاتی ،تالیف و ترجمه کتاب
G2O26. برگزاری حداقل ۲ تور آموزشی پژوهشی در سال برای اعضاء هیئت علمی فعال پژوهشی
G2O27. بازدید سالانه از مراکز بزرگ تحقیقاتی کشور(پژوهشکده رویان، غدد و…)
G2O28. ایجاد حداکثری هسته های پژوهشی درون گروه های آموزشی در محیط های آموزشی درمانی
G2O29. تشکیل جلسات منظم هفتگی در محیط های درمانی در سطح گروههای آموزشی پایه و بالینی برای رفع مشکلات پژوهشی
G2O30. گسترش ۱۰۰% پژوهشهای کاربردی مرتبط با ارتقاء سلامت  در صنعت
G2O31. برگزاری حداقل ۱ همایش کشوری سلامت و صنعت در استان هر ساله طی برنامه
G2O32. تصویب حداقل ۱۰ طرح تحقیقاتی یا پایان نامه مشترک با صنایع استان
G2O33. تصویب ۱۰۰ درصد پایان نامه های تحصیلات تکمیلی به طرح تحقیقاتی مصوب دانشگاه از سال ۱۳۹۰ به بعد
G2O34.کسب مجوز یک مجله علمی- پژوهشی انگلیسی برای دانشگاه
G2O35.ارتقاء سطح ایندکس مجله دانشگاه علوم پزشکی اراک در نمایه های بین المللی (گروه نمایه های سطح دو و یک) طی برنامه ۵ ساله
G2O36.تشکیل گروه های پژوهشی توانمند در کلیه معاونتهای اجرایی دانشگاه تا آخر برنامه برای کمک به ارتقاء سطح پروپوزالهای HSR
G2O37. کسب موافقت نامه اصولی جهت مجله طب مکمل
 
G3. جلب مشارکت درون بخشی و برون بخشی:

G3O1
. شناسایی حداقل ۱۰ پتانسیل موجود در عرصه صنعت در راستای نیازهای تحقیقاتی مشترک با دانشگاه بطورسالانه در طول برنامه
G3O2.انعقاد حداکثری توافق نامه های پژوهشی با مراکز دانشگاهی، تحقیقاتی و صنایع استان مرکزی
G3O3.جلب مشارکت اساتید دانشگاههای دیگر برای انجام تحقیق به میزان ۵% در سال در طول برنامه
G3O4.ارتقاء تعداد تفاهم نامه های همکاری پژوهشی با مراکز تحقیقاتی و دانشگاهها ی داخلی و …  به میزان ۱۰ تفاهم نامه همکاری در طول برنامه  
G3O5. مشارکت دادن حامیان مالی (sponsor) در پژوهشهای دارای محصول  اقتصادی
 
G4. توسعه مدیریت دانش (تولید،پردازش، انتقال):

G4O1
.برگزاری حداقل ۲ کنفرانس علمی دانشگاهی در هر سال طی برنامه
G4O2.برگزاری حداقل یک سمینار و کنگره کشوری درهرسال طی برنامه
G4O3.ارتباط الکترونیک و امانت بین کتابخانه ای از کتابخانه مرکزی دانشگاه با سایر کتابخانه های واحدهای تابعه   
G4O4.ارتباط با شبکه کتابخانه ملی ایران
G4O5.اشتراک کامل انواع منابع الکترونیک بصورت کنسرسیوم 
G4O6 .ایجاد سفارشات On Line از کتابخانه مرکزی بطریق الکترونیک 
G4O7.آموزش کتابخانه دیجیتال به تمامی اعضای هیات علمی توسط کتابخانه مرکزی
G4O8.آموزش کتابخانه دیجیتال به تمامی دانشجویان جدید الورود توسط کتابخانه مرکزی 
G4O9. ایجاد نام کاربری و رمز ورود برای کلیه دانشجویان و همکاران دانشگاه جهت استفاده از کتابخانه دیجیتال
G4O10. افزایش حداقل یک کتاب تالیفی یا درسی بطور سالانه در طول برنامه
G4O11 . انعقاد قرار داد کمک پژوهشی با موسسات پژوهشی در جهت ارتقا کمی و کیفی پژوهش
G4O12. تدوین کتابچه مربوط به خلاصه طرحهای انجام شده(دوره ۱۰ ساله)
G4O13 .  تدوین کتابچه پژوهشی راهنمای دانشجویان تحصیلات تکمیلی
G4O14 . تدوین خبرنامه عملکرد پژوهشی سالانه
 
G5. ساماندهی نظام جمع آوری و ثبت داده های پژوهشی دانشگاه:

G5O1
. شفاف سازی فرایند گردش اطلاعات درمدیریت تحقیقات دانشگاه 
G5O2.ارتقاء کیفیت و کمیت گزارشهای آماری مرتبط با پژوهش
G5O3. ارتقاء ارتباط و همکاری با سایر دانشگاهها و سازمانها در خصوص اطلاعات آماری پژوهشی  
G5O4.ارتقاء سطح اطلاعات وارد شده در نرم افزار بهسان
G5O5. ارتقاء سطح اطلاعات وارد شده در نرم افزار سمات
 
G6. ارتقاءسطح توانمندی پژوهشی اعضای هیات علمی دانشگاه:

G6O1. برگزاری حداقل ۲۰ کارگاه توانمند سازی در زمینه روش تحقیق مقدماتی و پیشرفته در هر سال از برنامه 
  G6O2. برگزاری حداقل ۲ کارگاه پژوهشی در زمینه مقاله نویسی در هر سال از برنامه
 G6O3. بکارگیری حداقل ۶۰% از اساتید دانشگاه در امر تدریس کارگاهها
 G6O4. شرکت دادن حداقل ۷۰% اعضای هیات علمی در کارگاههای توانمندی
G6O5 . افزایش توانمندی پژوهشی اعضاء هیئت علمی به میزان ارائه حداقل ۲ مقاله در سال در طول برنامه
G6O6 . افزایش توانمندی پژوهشی اعضاء هیئت علمی در ارائه پروپوزال حداقل ۲ مورد در سال در طول برنامه
 
G7. ارتقاء سطح توانمندی پژوهشی کارشناسا ن حوزه مدیریت تحقیقات دانشگاه:

G7O1
.  برگزاری تمامی  برنامه های آموزش ضمن خدمت کارکنان اعلام شده در هر سال  
 G7O2. انجام حداقل یک طرح تحقیقاتی در یکسال طبق مقررات پژوهشی
 G7O3 انجام بازدیداز معاونتهای پژوهشی سایر دانشگاهها توسط کارشناسان
G7O4. افزایش توانمندی پژوهشی کارشناسان به ازای ۱ مقاله در سال در طول برنامه
G7O5. افزایش توانمندی پژوهشی کارشناسان در ارائه پروپوزال حداقل۱ مورد در سال در طول برنامه 
 
G8. ارتقاء سطح توانمندی پژوهشی دانشجویان گروه پزشکی

G8O1. برگزاری حداقل۱۰ کارگاه توانمند سازی برای دانشجویان در هر سال برنامه
G8O2. برگزاری تورهای دانشجویی حداقل ۵ مورد در سال در خارج از استان  
G8O3. تصویب ۱۰۰% طرحهای مصوب کمیته تحقیقات دانشجویی
G8O4. چاپ حداقل ۳ مقاله توسط دانشجویان کمیته تحقیقات دانشجویی در سال در طی برنامه
G8O5. افزایش توانمندی پژوهشی دانشجویان در چاپ ۱ مقاله در سال در طول برنامه
G8O6 .افزایش توانمندی دانشجویان در ارائه پروپوزال حداقل ۲ مورد در سال در طول برنامه
 
G9. تقویت کاربری فناوری اطلاعات در حوزه تحقیقات

G9O1
. گسترش شبکه LAN در سطح واحدهای تابعه به میز ان حداقل  ۱۰ درصد وضع موجود هر سال در طی برنامه  
G9O2 . تهیه Account اختصاصی جهت کلیه اعضای هیات علمی در سطح دانشگاه
G9O3 . افزایش پهنای باند فیبر نوری به میزان حداقل یک مگابایت در هر سال برنامه
G9O4 . تهیه برنامه نرم افزاری طرح تحقیقاتی تحت وب
G9O5 . فراگیری و بهره وری از Intranet دانشگاه
 

دکتر داود حکمت پو
 مدیر تحقیقات و اطلاع رسانی پزشکی
۲۵/۱۲/۱۳۹۰

 

این مطالب را نیز ببینید!

برنامه تدریس دکترخلیل علی محمدزاده(نیمسال اول ۴۰۳-۱۴۰۲) 

برنامه تدریس استاد دکترخلیل علی محمدزاده  نیمسال اول ۴۰۳-۱۴۰۲: مقطع دکترای تخصصی: اقتصاد بهداشت و ...